Παρασκευή, 5 Σεπτεμβρίου, 2025

Top 5 άρθρα

Σχετικά άρθρα

Ιερά Μονή της Αγίας Αικατερίνης του Σινά: σύντομο Ιστορικό και οι κίνδυνοι τους οποίους διατρέχει σήμερα

Ιωάννης Χρ. Ιακωβίδης- Διδάκτωρ Κοινωνιολογίας του Παντείου
Πανεπιστημίου, φιλόλογος, ιστορικός , πολιτικός επιστήμων και συγγραφέας

Ιακωβίδης, Ιωάννης Χρ. | bookpoint.gr

Συνοπτική ιστορία της Μονής

Ένα από τα σημαντικότερα προσκυνήματα της Ορθοδοξίας -και ευρύτερα του
Χριστιανισμού- είναι η Ιερά Μονή της Αγίας Αικατερίνης στο Σινά. Από τον 3 ο αιώνα
μ.Χ. είχαν ιδρυθεί εκεί οι πρώτες μικρές μοναστικές κοινότητες, Η Αγία Ελένη , τον 4 ο αιώνα, ανήγειρε μια μικρή εκκλησία προς τιμήν της Θεοτόκου και έναν μικρό πύργο , ως καταφύγιο των μοναχών σε περίπτωση ανάγκης . Μεταξύ αυτών περιλαμβάνεται , στα τέλη του 4 ου αιώνα ο Άγιος Νείλος , με σημαντικό συγγραφικό έργο.( Ευάγγελος Παπαϊωάννου, Σινά…, σελ. 12 ) Η Αγία Αικατερίνα ( ή Αικατερίνη) είχε γεννηθεί το 294 μ.Χ. και σπούδασε
φιλοσοφία, ρητορική, ποίηση κλπ .Βαπτίσθηκε Αικατερίνα που σημαίνει Πολυστεφανία ή Στεφανία. Συνελήφθη και βασανίσθηκε από τον αυτοκράτορα Μαξιμίνο , στις αρχές του 4 ου αιώνα, και εν τέλει αποκεφαλίσθηκε. Μετά την παρέλευση περίπου τριών αιώνων, το σκήνωμά της αποκαλύφθηκε σε όνειρο στους καλόγηρους του μοναστηριού που έκτισε ο Ιουστινιανός και το άγιο λείψανό της τοποθετήθηκε στο Καθολικό της Μονής . Οι Σταυροφόροι την τίμησαν ως μεγάλη Αγία. Ως εκ τούτου, η Μονή της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος άρχισε να καθίσταται γνωστή από τον 11 ο αιώνα ως Μονή της Αγίας Αικατερίνης. ( Ευάγγελος Παπαϊωάννου, Σινά…, σελ. 14 και 18 )
Ο αυτοκράτορας Ιουστινιανός (527-565 μ.Χ.) είχε διατάξει να κατασκευασθεί ένα
ισχυρό φρούριο που θα περιέκλειε τα κτίσματα της Αγίας Ελένης, μία μεγάλη εκκλησία και κελλιά για τους μοναχούς . Αφιέρωσε μάλιστα την εκκλησία και το μοναστήρι στη Θεοτόκο και προέβλεψε να υπάρχουν μόνιμα εγκατεστημένοι στρατιώτες για την προστασία των καλόγηρων. (Παπαϊωάννου, Σινά…,ό. π., σελ. 18 και 24: «Το φρούριον του Ιουστινιανού» )Το 625 μ.Χ. απεστάλη εκ μέρους των Πατέρων του Μοναστηριού πρεσβεία στον Μωάμεθ ζητώντας του πολιτική προστασία. Ο ίδιος υπέγραψε διά της παλάμης του τον Αχτιναμέ βάσει του οποίου οι Μουσουλμάνοι ανελάμβαναν την υποχρέωση να παρέχουν υποστήριξη στους Μοναχούς. (Παπαϊωάννου, Σινά…,ό. π., σελ. 20 )
Με την παρουσία των Σταυροφόρων στο Σινά(1099-1270) δόθηκε η ευκαιρία να
το γνωρίσουν και Ευρωπαίοι περιηγητές. Οι Οθωμανοί κατέλαβαν την Αίγυπτο και το
Σινά επί Σουλτάνου Σελήμ του Α΄ το 1517. Κατά τη διάρκεια του 17 ου αιώνα, η
Μονή ακτινοβολούσε στο Βενετοκρατούμενο Ηράκλειο της Κρήτης και όπου υπήρχαν σιναϊτικά μετόχια στην Τουρκία, Αίγυπτο και Ρουμανία, στην Παλαιστίνη, τις Ινδίες, τη Ρωσία κλπ. (Παπαϊωάννου, Σινά…,ό. π., σελ. 21 )
Όταν ο Μέγας Ναπολέων είχε καταλάβει την Αίγυπτο(1797-1804) , έθεσε υπό την
αιγίδα του τη Μονή , χορηγώντας της το «Ασφαλιστήριον Έγγραφον». Ακόμη ανοικοδόμησε το βόρειο τμήμα του περιβόλου της , που κατέπεσε εξαιτίας καταρρακτώδους βροχής, το 1798. Κατά το διάστημα 1850-1950 , το Μοναστήρι έχασε τα περιουσιακά του στοιχεία στη Ρουμανία, Τουρκία, Κύπρο , Ρωσία κ.α. (Παπαϊωάννου, Σινά…,ό. π., σελ. 22)

Καταγράφονται επίσης στοιχεία για την εκκλησία ( και ταυτόχρονα Καθολικό)
της Μονής που αρχιτέκτονάς της υπήρξε ο Στέφανος Αϊλίσιος ( η θεμελίωση έγινε το 542 μ.Χ. και η περάτωσή της το 551 μ.Χ. ) , το έξοχο μωσαϊκό της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος στην αψίδα του Ιερού Βήματος , για το παρεκκλήσιο της Αγίας Βάτου (Παπαϊωάννου, Σινά…,ό. π., σελ. 26-31) και το Σκευοφυλάκιο, με άφθονο εικονογραφικό υλικό από φορητές εικόνες, που κατασκευάσθηκαν α. με την « εγκαυστική μέθοδο», β. της εικονομαχικής περιόδου και γ. μέχρι τη μεταβυζαντινή. Εκτίθενται ακόμη λειτουργικά σκεύη με ποικίλη τεχνοτροπία, μίτρες, άμφια, επιτάφιοι κλπ. (Παπαϊωάννου, Σινά…,ό. π., σελ. 32-53) Διαθέτει τη δεύτερη μεγαλύτερη βιβλιοθήκη μετά από αυτήν του Βατικανού με
3.000 χειρόγραφα εκ των οποίων τα 2/3 είναι ελληνικά. (Παπαϊωάννου, Σινά…,ό. π.,
σελ. 54) Το κωδωνοστάσιο ανεγέρθηκε με δαπάνη του Σκευοφύλακα της Μονής
Γρηγορίου του Αγίου Όρους το 1871 (Παπαϊωάννου, Σινά…,ό. π., σελ. 58) και οι βεδουίνοι αποτελούν τους φύλακες της Μοναστηριού. (Παπαϊωάννου, Σινά…,ό. π., σελ. 60)
Ο Νίκος Καζαντζάκης είχε επισκεφθεί την Αίγυπτο και το Σινά, ως απεσταλμένος
της εφημερίδας «Ελεύθερος Λόγος», στις αρχές του 1927. (Δημήτρης Δουλγερίδης, «Ο
Νίκος Καζαντζάκης στη Μονή του Σινά …» ) Στο έργο του (Ταξιδεύοντας: Ιταλία,…,σελ. 115-116 ) καταγράφει, μεταξύ άλλων : « “Δυο λογιών είναι τα θάματα” λέει ο Βούδας. “Τα
σωματικά και τα ψυχικά . Στα πρώτα δεν πιστεύω · πιστεύω στα δεύτερα». «Το Μοναστήρι τούτο του Σινά είναι ένα ψυχικό θάμα. Μέσα σε αγριότατην έρημο , ανάμεσα σε αρπακτικές, αλλόθρησκες, αλλόγλωσσες φυλές, γύρα από ένα πηγάδι νερό, δεκατέσσερεις αιώνες τώρα υψώνεται σα φρούριο το Μοναστήρι τούτο κι αντιστέκεται στις φυσικές κι ανθρώπινες δυνάμεις που το πολιορκούν».

Οι τελευταίες εξελίξεις
α. Η πρώτη άποψη

Σχετικά με τις εξελίξεις που προέκυψαν τους τελευταίους μήνες ως προς το ιδιοκτησιακό καθεστώς της Ιεράς Μονής του Σινά, παρατίθενται (ενδεικτικά) αποσπάσματα από τρία πρόσφατα κείμενα: ο Ελευθέριος Ανδρώνης , αρθρογράφος στην ιστοσελίδα Sportime.gr, αναφέρει, μεταξύ άλλων : «Από πνευματική σκοπιά, η δικαστική αιχμαλωσία της Μονής Σινά από τους Αιγύπτιους δεν ήταν κεραυνός εν αιθρία. Είναι το έσχατο κατάντημά μας, μετά από μια σειρά αρνήσεων να σταθούμε στο ελληνορθόδοξο ανάστημά μας.(…)
Το επιχειρηματικό project με το όνομα «Great Transfiguration» (Η Μεγάλη Μεταμόρφωση) που βρίσκεται στο χαρτοφυλάκιο της Αιγυπτιακής κυβέρνησης, σκοπεύει να μετατρέψει την ευρύτερη περιοχή του νότιου Σινά σε ένα πολυθρησκευτικό θεματικό πάρκο, όπου ο τουριστικός ελιτισμός θα ανταμωθεί με αναδημιουργημένα τερατουργήματα προώθησης του διαθρησκειακού και πανθρησκειακού γίγνεσθαι.
Πού ο ασκητισμός; Πού ο αναχωρητισμός; Πού η ορθόδοξη νήψη και η θεοπτία και η τιμή
στους αγιασμένους καθηγητές της ερήμου που κατέβαζαν τον ουρανό στη γη “υστερούμενοι, θλιβόμενοι, κακουχούμενοι… εν ερημίαις πλανώμενοι, και όρεσι και
σπηλαίοις και ταίς οπαίς της γης”; Κινδυνεύουν όλα να ατιμαστούν με μια διπλωματική
αμμοθύελλα.(…)

Από τη μια πλευρά οι “αδελφοί μουσουλμάνοι” με τον θεοκρατικό επεκτατισμό τους. Και
από την άλλη οι νεοταξικοί ολετήρες που θέλουν να αφανίσουν όλα τα ορθόδοξα προσκυνήματα που θυμίζουν στην υφήλιο “τη μία, αγία, καθολική και αποστολική
εκκλησία” της Ορθοδοξίας. Και στη μέση οι νησίδες του ελληνορθόδοξου φωτός βάλλονται από παντού.(…) Οι καμπάνες του Σινά ηχούν θρηνητικά για όλους μας.(….) »  (
Ελευθέριος Ανδρώνης, «Οι καμπάνες του Σινά ηχούν πένθιμα για την “έρημο” της Ελλάδας….)
β. Η δεύτερη άποψη
Ο Χρίστος Γ. Παπαδόπουλος , στιχουργός και συγγραφέας, σε άρθρο του στην
εφημερίδα   pyramisnews.gr, καταγράφει, ανάμεσα σε άλλα και τα εξής: «(…)Στη
παρέμβαση του στην εφημερίδα της Ελληνικής Κοινότητας Καΐρου, ΝΕΟ ΦΩΣ, στο
φύλλο της 23.6.2025, με τίτλο “Η Αγία Αικατερίνη και η φουρτούνα”, ο Πρόεδρος
της Ελληνικής Κοινότητας Καΐρου, κ. Χρήστος Καβαλής, διατύπωσε ξεκάθαρα την
αισιοδοξία του για διευθέτηση των ζητημάτων της Ι. Μ. Σινά,  που ήρθαν στην
επικαιρότητα με καταιγιστικό τρόπο, προσπαθώντας να κρατήσει χαμηλούς τόνους ,
δηλώνοντας την εμπιστοσύνη του, στο Αιγυπτιακό κράτος για το τι μέλλει γενέσθαι.
Συγκεκριμένα κατέληγε στο συμπέρασμα “Ευελπιστούμε λοιπόν όλα αυτά να λυθούν
βάσει διμερούς συμφωνίας μεταξύ των κρατών Αιγύπτου και Ελλάδος -εκφράζοντας
την πολιτική βούληση των δύο πλευρών για την δίκαιη λύση θεμάτων”. Χθες
δημοσιεύτηκε στον τύπο και πιο συγκεκριμένα στην εφημερίδα ΕΣΤΙΑ, η είδηση που
θέλει προεδρικά διατάγματα του Σαντάτ να αναγνωρίζουν την ιδιοκτησία του Σινά.
(…) Αναφέρεται ότι η απόφαση εκδόθηκε κατόπιν της επισκέψεως του Προέδρου
Σαντάτ στην Μονή το 1979, ταυτόχρονα με την υπογραφή της Συμφωνίας Ειρήνης με
το Ισραήλ, διά της οποίας το Σινά  επέστρεψε στην κυριαρχία της Αιγύπτου.
Υπογραμμιζόταν έτσι η δέσμευση για την προστασία της χριστιανικής κληρονομιάς
στο Σινά ως συμβόλου ειρήνης.(…)

Σχετικά με τη δικαστική απόφαση της 28ης Μαΐου που πυροδότησε την έκρηξη στα
ελληνικά Μ.Μ.Ε ανέφερε ότι “Δεν παρερμηνεύει μόνο τις νομικές παραμέτρους της
απόφασης, αλλά αγνοεί και τη σταθερή διαχρονική θέση του αιγυπτιακού κράτουςυπέρ της προστασίας της ελευθερίας της πίστης, ως θεμελιώδους αρχής του
συντάγματος και της κρατικής πολιτικής. Δεν είναι ούτε ακριβές ούτε εύλογο να
υποστηρίζεται ότι οποιοδήποτε μέτρο έλαβε το κράτος έρχεται σε αντίθεση με αυτήν
τη θεμελιώδη δέσμευσή του. Οι πρόσφατοι ισχυρισμοί ότι η Αίγυπτος επιδιώκει να
αναλάβει τον έλεγχο της Μονής, να απομακρύνει την αδελφότητα ή αν μεταβάλει τη
θρησκευτική της ταυτότητα είναι απολύτως αβάσιμοι και στερούνται οποιασδήποτε
ουσιαστικής βάσης. Η απόφαση διασφαλίζει το υφιστάμενο καθεστώς της Μονής και
εγγυάται τη διατήρηση της κυριότητάς της επί των θρησκευτικών της τόπων. Η
Αίγυπτος σέβεται και αναγνωρίζει πλήρως τη Μονή και τους συναφείς μνημειακούς
της χώρους ως θρησκευτικά και αρχαιολογικά σύμβολα . (…)”»(Χρίστος Γ.
Παπαδόπουλος« Οι εξελίξεις στο θέμα της Ι.Μ. Σινά»…)

Ο Πατριάρχης Αλεξανδρείας και πάσης Αφρικής κ.κ. Θεόδωρος Β΄ δήλωσε,
μεταξύ άλλων: «Ακατάλυτο δεσμό της μονής με την Αλεξάνδρεια και συνεκδοχικά
με το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας αποτέλεσε και αποτελεί η αλεξανδρινή
μεγαλομάρτυς Αγία Αικατερίνα. Στις ημέρες μας η Μονή του Σινά αποτελεί ένα
πνευματικό κέντρο της εν Αιγύπτω Ορθοδοξίας το οποίο λάμπει καταυγάζον και δίδει
τη δική της μαρτυρία στην καθόλου χριστιανική κοινότητα. Θεωρώ ότι θα πρέπει να
επικρατήσει σύμπνοια και ομόνοια μεταξύ των μελών της σιναϊτικής αδελφότητας
προς αντιμετώπιση των εξωτερικών περιστάσεων και περισπασμών. Ως προς την
Αίγυπτο, στην εδαφική επικράτεια της οποίας υπάρχει, δρα και πορεύεται η αρχαία
αυτή μονή, έχω στέρεα την πεποίθηση ότι θα σεβαστεί, όπως έπραξε μέχρι τούδε, το
μακραίωνο καθεστώς της μονής, ως ιερού καθιδρύματος (awqaf), όπως ακριβώς έγινε
σεβαστό το καθεστώς αυτής επί αιώνες». (Πατριάρχης Αλεξανδρείας: «Η Αίγυπτος θα
σεβαστεί το καθεστώς του Σινά»)
γ. Η διαμάχη εντός της μοναστικής κοινότητας

Σε άρθρο του ο Βασίλης Γαλούπης προβαίνει σε κάποιες επισημάνσεις, φέρ΄
ειπείν, ότι « αντί οι εκπρόσωποι της ελληνικής κυβέρνησης και της Ορθοδοξίας να
βρίσκονται στην Αίγυπτο διά μονίμων αντιπροσωπιών ώστε να επιλύουν επί τόπου τα
προβλήματα, παρακολουθούν μακρόθεν , με το Κάιρο να ελέγχει πλήρως την
κατάσταση και να αξιοποιεί τη σύγκρουση ηγουμένου -καλόγερων». Ο ηγούμενος
Δαμιανός είναι 91 ετών και ευρίσκεται «ως επικεφαλής του μοναστηριού από το
1973». Ζήτησε στις 30 Αυγούστου 2025 από την αιγυπτιακή κυβέρνηση να
εξασφαλισθεί στη μονή απρόσκοπτη είσοδος τροφίμων, ιματισμού και άλλων
αναγκαίων ειδών . Ο ίδιος αποκάλυψε ότι δεν επετράπη εκ μέρους των αιγυπτιακών
αρχών στον Έλληνα πρέσβη να εισέλθει στο μοναστήρι και να παραδώσει τα
ανωτέρω είδη. Ο Γαλούπης θεωρεί ότι το « μοναστήρι έχει μεγάλη συμβολική αξία
για την Αίγυπτο , όπως-αναλογικά-η Αγία Σοφία για τον Ερντογάν. Η Αίγυπτος
ενισχύει ξεκάθαρα τη θέση της και την επιρροή της, ενώ η Ελλάδα αποδυναμώνεται».
(Βασίλης Γαλούπης, « Η πικρή αλήθεια για τον εμφύλιο στη Μονή Σινά»…)

Σημαντική είναι και η παρέμβαση του Αρχιεπισκόπου Δαμιανού από την Ιερά
Μονή Σινά που, μέσω επιστολής του από την οποία παρατίθεται απόσπασμα ,
ανακοίνωσε ότι θα δρομολογηθούν διαδικασίες διαδοχής του, επικρίνει
εκκλησιαστικούς κύκλους οι οποίοι θέλουν να αναμειχθούν στις υποθέσεις τηςΙεράς Μονής και εξαίρει τον σημαντικό ρόλο του Οικουμενικού Πατριαρχείου και της
Ελλάδος στην ενίσχυση της Ορθοδοξίας στη Μέση Ανατολή.

Χαρακτηριστικό είναι το εξής απόσπασμα: « Σήμερα 4/9/2025, εορτή του
μεγάλου προφήτη Μωϋσή, που είναι από τους προστάτες του Σινά, η αποκατάσταση
της κανονικότητας και της νομιμότητας στην Ιερά Μονή Σινά είναι πλέον
πραγματικότητα. Αλλά δεν αρκεί μόνο αυτό για να επιτευχθεί ο μέγιστος στόχος της
διασφάλισης του από αιώνων καθεστώτος της και, κυρίως, του μέλλοντός της. Εκτός
από την κανονικότητα και τη νομιμότητα απαιτείται να υπάρχει και ενότητα μεταξύ
των Πατέρων της Ιεράς Σιναϊτικής Αδελφότητας.

Αντιλαμβάνομαι ότι, διάγοντας το 91ο έτος της ηλικίας μου, η σκέψη πολλών, εντός
και εκτός της Μονής, επικεντρώνεται στο γεγονός ότι η διαδοχή μου είναι θέμα
χρόνου. Αυτή ακριβώς η σκέψη είναι η πραγματική αιτία της εσωτερικής κρίσης που
ξέσπασε στην Ιερά Μονή Σινά. Η ευθύνη μάς βαραίνει όλους, και πρώτα απ’ όλους
τους Σιναϊτες Πατέρες, αλλά όχι με τον ίδιο τρόπο και το ίδιο ποσοστό. Δυστυχώς
συνέπεσε η κρίση της διαδοχής μου με την κρίση που προκάλεσε η απόφαση του
Εφετείου της Ισμαηλίας της 28/5/2025 με αποτέλεσμα η κρίση να μετατραπεί σε
υπαρξιακή.

Πλέον εκ των γεγονότων αποδείχθηκε ότι όλοι οι Σιναΐτες Πατέρες,
συμπεριλαμβανομένων των 11 στασιαστών, μοιραζόμαστε ορισμένες κοινές θέσεις οι
οποίες πρέπει να αποτελέσουν την βάση μιας νέας ενότητας:
Α) Στο μέγιστο ζήτημα της δικαστικής απόφασης του Εφετείου της Ισμαηλίας της
28/5/2025 όλοι οι Σιναΐτες Πατέρες έχουμε την ίδια άποψη και τους ίδιους στόχους.
Η συγκεκριμένη απόφαση ανατρέπει το από αιώνων καθεστώς της Ιεράς Μονής,
ανοίγει το δρόμο για την αποϊεροποίηση και την μουσειοποίησή της.
Β) Η λύση στην υπαρξιακή κρίση που αντιμετωπίζουμε θα βρεθεί σε συνεργασία με
την αιγυπτιακή και την ελληνική κυβέρνηση και πρέπει να αποτελεί μια τριμερή
συμφωνία. Ασφαλώς η συνέχιση της προσπάθειας να δικαιωθεί η Ιερά Μονή μέσω
των αιγυπτιακών δικαστηρίων πρέπει να και θα συνεχιστεί με ευθύνη του νέου
Αρχιεπισκόπου Σινά, Φαράν και και Ραϊθώ και της ενωμένης Ιεράς Σιναϊτικής
Αδελφότητας.(…)» («Αρχιεπίσκοπος Σινά Δαμιανός: Ήρθε η ώρα της διαδοχής…»)

Βλ. ενδεικτικά

– Ανδρώνης Ελευθέριος, «Οι καμπάνες του Σινά ηχούν πένθιμα για την “έρημο” της
Ελλάδας. Η επιχείρηση υφαρπαγής του Σινά από την Αίγυπτο είναι τιμωρία για όσες
φορές δεν σταθήκαμε στο ελληνορθόδοξο ανάστημά μας», στο
https://www.sportime.gr, 30 Μαΐου 2025

– Αρχιεπίσκοπος Σινά Δαμιανός: « Ήρθε η ώρα της διαδοχής – Ενότητα για τη
σωτηρία της Ιεράς Μονής», στο https://www.capital.gr, 4 Σεπτεμβρίου 2025
-Αρχιμανδρίτης Πορφύριος για Μονή Σινά: «Φατρία και παρασυναγωγή οι μοναχοί
που ζητούσαν την παύση του Αρχιεπισκόπου», στο https://www.ertnews.gr, 28
Αυγούστου 2025

-«Βαριές ευθύνες για την άλωση της Μονής Σινά», στην εφημερίδα «Δημοκρατία», 1
Ιουνίου 2025: ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος αναφέρθηκε « σε μια ιστορική “άλωση”» και ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος εξέφρασε « την απογοήτευση και τη θλίψη του για τη δικαστική απόφαση της Αιγύπτου».
-Γαλούπης Βασίλης, « Η πικρή αλήθεια για τον εμφύλιο στη Μονή Σινά», στην εφημερίδα « Δημοκρατία», 31 Αυγούστου 2025: η « Σιναϊτική Αδελφότητα» αιτιολόγησε σε ένα άκρως απόρρητο υπόμνημα την απόφασή της να παυθεί ο Αρχιεπίσκοπος Δαμιανός, στηρίζοντάς την( ενδεικτικά) α. στη συχνή απουσία του από το Σινά, β. στην πώληση ακινήτων άνευ αποφάσεως της Γενικής Συνελεύσεως και στην « αδιαφανή διαχείριση» εσόδων και γ. σε διοικητικές παραβάσεις.
-Δουλγερίδης Δημήτρης, «Ο Νίκος Καζαντζάκης στη Μονή του Σινά: “Εδώ, ένιωσα,
υπάρχει μια ανώτερη ανθρώπινη συνείδηση”. Οι εντυπώσεις του Νίκου Καζαντζάκη από
την επίσκεψή του στη Μονή Αγίας Αικατερίνης του Σινά τον Φεβρουάριο του 1927»,
3 Ιουνίου 2025 .
-Καζαντζάκης Νίκος , Ταξιδεύοντας: Ιταλία, Αίγυπτος- Σινά- Ιερουσαλήμ- Κύπρος και
Μοριάς, Αθήνα: Έθνος της Κυριακής, 2014, σελ. 101-148.
-Κοττάκης Μανώλης, « Θα υποσταλεί η ελληνική σημαία που κυματίζει αιώνες στο
Σινά;», στην εφημερίδα « Δημοκρατία», 15 Ιουνίου 2025: «Μέχρι χθες γνωρίζαμε ότι
η Ελλάδα καθίσταται δορυφόρος της Τουρκίας στη Μεσόγειο. Και ο τελευταίος
αναθεωρημένος χάρτης των θαλάσσιων πάρκων στο Αρχιπέλαγος , από τα οποία
αφαιρέθηκαν τα Δωδεκάνησα , μετά τα διαβήματα της Τουρκίας , το επιβεβαιώνει
πλήρως . Δορυφόροι της Τουρκίας είμαστε !»
-«Μονή Σινά: Mοναχοί επιχειρούν να σπάσουν τις πόρτες και να καταλάβουν το μοναστήρι», στο www.epikaira.gr, 27 Αυγούστου 2025: « Ο Αρχιεπίσκοπος Σινά Δαμιανός έχει απευθύνει
έκκληση προς τις αιγυπτιακές αρχές να αναλάβουν δράση για την απομάκρυνσή τους,
καταγγέλλοντας απειλές κατά της ζωής του αλλά και κινήσεις για δικαστικές
ενέργειες εις βάρος του».
-«Μονή Σινά: Το χρονικό της έντασης ανάμεσα στον Αρχιεπίσκοπο Δαμιανό και τους
“πραξικοπηματίες” μοναχούς», στο https://www.protothema.gr,   27 Αυγούστου 2025
-Παπαδόπουλος Γ. Χρίστος, « Οι εξελίξεις στο θέμα της Ι.Μ. Σινά», στο
https://pyramisnews.gr, 26 Ιουνίου 2025.
-Παπαϊωάννου Ευάγγελος, Ιερά Μονή Αγίας Αικατερίνης του Θεοβαδίστου Όρους
Σινά, καλλιτεχνική επιμέλεια: Μιχαήλ Ζουμπατλής, Ιερά Μονή και Αρχιεπισκοπή
Σινά.

-Πατριάρχης Αλεξανδρείας: «Η Αίγυπτος θα σεβαστεί το καθεστώς του Σινά», στο
https://www.romfea.gr,   18 Αυγούστου 2025
-«Συμφωνία για τη Μονή Σινά προανήγγειλε ο Αιγύπτιος ΥΠΕΞ», στο
https://www.romfea.gr, 7 Αυγούστου 2025.