Του Σάββα Παυλίδη
Ένα ακόμη ιστορικό θεσμό της χώρας οδηγεί στον μαρασμό η κυβέρνηση Μητσοτάκη, αυτή τη φορά βάζοντας στο στόχαστρο τα ΕΛΤΑ. Με πρόσφατες αποφάσεις, που στην πράξη σημαίνουν περικοπές, υποστελέχωση και κλείσιμο καταστημάτων, το κυβερνητικό επιτελείο δείχνει ξεκάθαρα πως δεν έχει πρόθεση να στηρίξει έναν οργανισμό με βαθιές ρίζες στην ελληνική ιστορία, αντίθετα, φαίνεται να προετοιμάζει το έδαφος για την ιδιωτικοποίησή του.
Δεν είναι τυχαίο ότι τα ΕΛΤΑ, που ιδρύθηκαν από τον Ιωάννη Καποδίστρια ως μηχανισμός εθνικής συνοχής και επικοινωνίας, αντιμετωπίζονται πλέον ως «βάρος» για τον κρατικό προϋπολογισμό. Η κυβέρνηση, επικαλούμενη «εξορθολογισμό λειτουργιών» και «μείωση κόστους», στην ουσία διαλύει το δίκτυο των ταχυδρομείων που κρατά ζωντανή την επαρχία, τα νησιά και τις απομονωμένες περιοχές της χώρας.
Οι πληροφορίες που φτάνουν δείχνουν πως το σχέδιο είναι σαφές: συρρίκνωση των υπηρεσιών, κλείσιμο δεκάδων υποκαταστημάτων και σταδιακή μεταβίβαση δραστηριοτήτων σε ιδιωτικά χέρια. Με αυτόν τον τρόπο, τα ΕΛΤΑ (θυμίζουμε πως ανήκουν στο Υπερταμείο) θα απολέσουν τον δημόσιο χαρακτήρα τους και θα καταστούν εύκολο θήραμα για εξαγορά σε «τιμή ευκαιρίας».
Όπως σχολιάζουν πηγές της αντιπολίτευσης, η τακτική αυτή θυμίζει παλιό έργο. Απαξίωση, συρρίκνωση, οικονομική ασφυξία και, στο τέλος, πώληση «κοψοχρονιά» σε επιχειρηματικά συμφέροντα που βρίσκονται κοντά στο Μέγαρο Μαξίμου. Πρόκειται για το ίδιο μοτίβο που ακολουθήθηκε σε άλλες δημόσιες επιχειρήσεις.
Το πολιτικό πρόβλημα, ωστόσο, δεν περιορίζεται στην αντιπολίτευση. Ήδη, βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας από αγροτικές και νησιωτικές περιφέρειες εκφράζουν την έντονη δυσαρέσκειά τους, βλέποντας τη βάση τους να αγανακτεί. Οι ίδιοι βουλευτές, που βρίσκονται ήδη υπό πίεση λόγω του σκανδάλου και των καθυστερήσεων στον ΟΠΕΚΕΠΕ, διαπιστώνουν ότι το λουκέτο στα τοπικά ταχυδρομεία θα τους κοστίσει ακόμη περισσότερο πολιτικά. Στις μικρές κοινωνίες, τα ΕΛΤΑ δεν είναι απλώς υπηρεσία, αλλά σημείο αναφοράς, μέσο επικοινωνίας και εργαλείο κοινωνικής συνοχής.
Το ΠΑΣΟΚ και ο ΣΥΡΙΖΑ κατηγορούν ανοικτά την κυβέρνηση για σχέδιο «ξεπουλήματος», ενώ και συνδικαλιστικοί φορείς προαναγγέλλουν κινητοποιήσεις. Οι εργαζόμενοι κάνουν λόγο για «μεθοδευμένη απαξίωση» με στόχο να παρουσιαστεί το δημόσιο ταχυδρομείο ως ζημιογόνο και να δικαιολογηθεί η ιδιωτικοποίησή του.
Η ουσία είναι πως τα ΕΛΤΑ, ένας οργανισμός με ιστορία δύο αιώνων, που δημιουργήθηκε από τον πρώτο Κυβερνήτη της Ελλάδας για να ενώσει ένα διαλυμένο κράτος, κινδυνεύει να περάσει στα χέρια ιδιωτών για να εξυπηρετηθούν βραχυπρόθεσμα πολιτικά και επιχειρηματικά συμφέροντα. Αν το σχέδιο αυτό ολοκληρωθεί, δε θα χαθεί απλώς ένας δημόσιος οργανισμός, αλλά θα χαθεί ένα κομμάτι της ίδιας της ιστορικής και κοινωνικής υποδομής της χώρας.


