Αφού πρώτα παραχώρησαν τη διαχείριση των οικονομικών λειτουργιών μέχρι το τέλος του 2028 στην PwC και άλλα 20 μικρά τοπικά κέντρα διαλογής σε ιδιώτες, η διοίκηση των Ελληνικών Ταχυδρομείων ετοιμάζεται σήμερα το απόγευμα για το μεγάλο κόλπο τής εν κρυπτώ παραχώρησης λειτουργίας των δύο βασικών εργοστασίων διαλογής επιστολών και μικροδεμάτων στο Κρυονέρι Αττικής και στο Ωραιόκαστρο Θεσσαλονίκης, τα οποία έχουν εκσυγχρονιστεί με ευρωπαϊκά κονδύλια.
Προπέτασμα καπνού απόκρυψης του πραγματικού σχεδίου διάλυσης των ΕΛΤΑ αποδεικνύεται η ανακοίνωση για την αναστολή λειτουργίας των 204 καταστημάτων και, παρά το επικοινωνιακό Βατερλό της κυβέρνησης, όλα προχωρούν σε ρυθμούς… Blitzkrieg, ταχύτατα, συντεταγμένα και εν κρυπτώ, με αδιανόητες παραχωρήσεις, όπως π.χ. η πρόσφατη στην PwC για τη διαχείριση των οικονομικών λειτουργιών των ΕΛΤΑ έναντι περίπου… 10.000 ευρώ ημερησίως μέχρι το τέλος του 2028 (με συνολικό κόστος 10 εκατ. ευρώ) και η σταδιακή παραχώρηση λειτουργίας 20 τοπικών κέντρων διαλογής σε ιδιώτες, σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Κόρινθο και Κρήτη, μετά από αλλεπάλληλες συσκέψεις τους τελευταίους μήνες στο διευρυμένο μέγαρο Μαξίμου – που ισχυρίζεται ότι δεν έχει θεσμικό ρόλο εποπτείας των ΕΛΤΑ (και εν μέρει… έχει δίκιο).
Η ταφόπλακα όμως μπαίνει σήμερα Δευτέρα 24 Νοεμβρίου, όταν το απόγευμα θα ανοίξουν οι προσφορές για τον «κρυφό» διαγωνισμό 9925 που τρέχει τις τελευταίες εβδομάδες μέσα από την κλειστή ηλεκτρονική πλατφόρμα COSMOONE (procurement.elta.gr), χωρίς δημόσια πρόσβαση στην προκήρυξη, που είναι διαθέσιμη μόνο στους εγγεγραμμένους στο μητρώο προμηθευτών ΕΛΤΑ – κι αυτό είναι άλλο ένα θέμα ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος για έρευνα, καθώς η εταιρεία έχει να αναρτήσει διαγωνισμό στο ΕΣΗΔΗΣ από τον Ιούνιο του 2022!
Ο διαγωνισμός αφορά την «Προμήθεια Εξοπλισμού και Λειτουργία Κέντρων Διαλογής Sorting as A Service», δηλαδή την προμήθεια, εγκατάσταση, διαλειτουργικότητα και συντήρηση εξοπλισμού αυτοματοποίησης και τη λειτουργία Sorting as a Service των δύο βασικών «εργοστασίων παραγωγής», των κέντρων διαλογής στο Κρυονέρι Αττικής και στο Ωραιόκαστρο Θεσσαλονίκης, για οκτώ έτη, ολοκληρώνοντας το σχέδιο απαξίωσης των ΕΛΤΑ που αφήνει στην εταιρεία μόνο… το βάρος των κατά τόπους καταστημάτων. Μάλιστα, οι όροι της προκήρυξης δεν προβλέπουν σαφείς και δεσμευτικές εγγυήσεις για τον δημόσιο έλεγχο επί των κρίσιμων λειτουργιών, ούτε ουσιαστικούς μηχανισμούς διασφάλισης του δημόσιου συμφέροντος.
Τα αυτοματοποιημένα κέντρα διαλογής αποτελούν τον πυρήνα της λειτουργίας των ΕΛΤΑ, καθώς μέσω αυτών εξασφαλίζονται η ταχύτητα, η αξιοπιστία και η ποιότητα της καθολικής ταχυδρομικής υπηρεσίας. Σημειώνεται ότι οι επενδύσεις σε ρομποτικά συστήματα και τεχνητή νοημοσύνη αύξησαν κατακόρυφα την παραγωγικότητα, σε σχέση με τις παλαιότερες υποδομές, με αποτέλεσμα η παραχώρησή τους να συνεπάγεται απώλεια τεχνογνωσίας, επιχειρησιακού ελέγχου και στρατηγικής αυτονομίας.
Με την παραχώρηση, ο ιδιώτης αποκτά τον έλεγχο των χρόνων διαλογής, της ποιότητας των υπηρεσιών, του κόστους λειτουργίας και των επιχειρησιακών προτεραιοτήτων, δηλαδή του συνόλου των παραμέτρων που καθορίζουν την αποτελεσματικότητα των ΕΛΤΑ και τη δυνατότητά τους να ασκούν τον δημόσιο ρόλο τους.
Ρομποτάκια
Στα δύο κομβικά κέντρα διαλογής έχει εγκατασταθεί ρομποτικό σύστημα διαλογής επιστολών και μικροδεμάτων, το οποίο λειτουργεί με ένα πρώιμο σύστημα «τεχνητής νοημοσύνης» και αυτόματης ζύγισης (έως δύο κιλά), με 120 ρομποτάκια στο Κρυονέρι Αττικής που μπορούν να διαχειριστούν έως 5.800 αντικείμενα ανά ώρα σε 192 σημεία εξόδου και 45 ρομποτάκια στο Ωραιόκαστρο Θεσσαλονίκης με δυνατότητα διαχείρισης έως 2.800 αντικειμένων ανά ώρα σε 120 σημεία εξόδου. Για αυτά τα ρομποτάκια το 2021 επενδύθηκαν 55 εκατ. ευρώ, με συγχρηματοδότηση από ευρωπαϊκούς πόρους 35 εκατ. ευρώ του Γ’ ΚΠΣ.
Καταληκτική ημερομηνία υποβολής των προσφορών ήταν το απόγευμα της Παρασκευής 7 Νοεμβρίου, όμως η αποκάλυψη της «Εφ.Συν.» για την ενημερωτική επιστολή Σκλήκα προς τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Κωστή Χατζηδάκη και η αναταραχή που ακολούθησε ανάγκασαν τα ΕΛΤΑ να δώσουν παράταση μέχρι τη Δευτέρα 24 Νοεμβρίου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, μέχρι το απόγευμα της Παρασκευής 21 Νοεμβρίου είχαν κατατεθεί δύο εγγυητικές επιστολές, από θυγατρική της ONEX (των ναυπηγείων κ.λπ.) και τη Meccanica (εταιρεία ενοικίασης εργαζομένων) από τη Θεσσαλονίκη. Το ενδιαφέρον της για τον διαγωνισμό έχει καταγράψει και η Mellon, αλλά είναι άγνωστο εάν θα καταθέσει σήμερα προσφορά, ενώ η ανερχόμενη στις ταχυδρομικές υπηρεσίες West Postal Services (WPS), θυγατρική του ομίλου WEST με έδρα τον Γέρακα Αττικής, φαίνεται ότι κρατά το ενδιαφέρον της για την επόμενη φάση παραχώρησης του τελευταίου μεγάλου κέντρου διαλογής στην Πάτρα.
Γεωπολιτικά παιχνίδια
Εδώ έχουμε μια ενδιαφέρουσα γεωπολιτική μάχη, μεταξύ ΟΝΕΧ (έναν από τους βραχίονες αμερικανικής ισχύος στην Ελλάδα, ιδιαίτερα μετά την απόφαση για δημιουργία νέου εμπορικού λιμανιού και εγκαταστάσεων logistics στην Ελευσίνα) και ACS (με υποστήριξη γερμανικών κεφαλαίων). Ο νικητής θα αποκτήσει τις δύο σύγχρονες εγκαταστάσεις των ΕΛΤΑ που έχουν χρηματοδοτηθεί από ευρωπαϊκά κεφάλαια, ενώ όποιος καταφέρει να ελέγξει και τη μεγαλύτερη διασπορά καταστημάτων, θα διεκδικήσει ακόμη και άμεσα πριν το 2028 τη χρηματοδότηση περίπου 50 εκατ. ετησίως για την καθολική υπηρεσία.
Πάντως, ενδιαφέρον για συμμετοχή στην επόμενη μέρα της ταμπέλας ΕΛΤΑ έχουν δείξει και τα σούπερ μάρκετ, ζητώντας μέσω της Ενωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας «να βοηθήσουμε κι εμείς με τις υπηρεσίες μας στο μεγάλο πλάνο εξυγίανσης» για λειτουργίες shop-in-shop.


