Τετάρτη, 6 Αυγούστου, 2025

Top 5 άρθρα

Σχετικά άρθρα

Πως η ακρίβεια πληγώνει και τον τουρισμό- Μειωμένος ο τζίρος στην εστίαση

Του Κώστα Παππά 

Ζημιωμένος είναι ο χώρος της εστίασης σε σημαντικούς τουριστικούς προορισμούς της χώρας. Αυτό προκύπτει από στοιχεία που δείχνουν μείωση του τζίρου κατά 7,6% σε τουριστικές περιοχές την ώρα που ο αριθμός τουριστών στην Ελλάδα παραμένει σε πολύ ικανοποιητικά επίπεδα. Ωστόσο από την μία τα airbnb που προσφέρουν στους επισκέπτες την δυνατότητα να μαγειρεύουν στα σπίτια και από την άλλη τα πακέτα all inclusive που προσφέρουν μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες , αλλά και οι σημαντικές  επενδύσεις των super market σε τουριστικούς προορισμούς δίνουν τη δυνατότητα στους τουρίστες να μειώσουν τα έξοδά τους για φαγητό.

Αυτή η αλλαγή στις συνήθειες πολλών τουριστών που έρχονται μεν αλλά δεν ξοδεύουν όσα ξόδευαν είναι ένα  καμπανάκι κινδύνου  και για τον ελληνικό τουρισμό, ο οποίος αιμοδοτεί παραδοσιακά και την ελληνική οικονομία σε μεγάλο βαθμό. Ωστόσο η ανεξέλεγκτη κατάσταση με τις τιμές είναι βέβαιο ότι κάποια στιγμή θα οδηγήσει σε γενικότερη πτώση του τζίρου και την βαριά βιομηχανία της Ελλάδας τον τουρισμό. Ήδη τα μηνύματα από το εξωτερικό για κορεσμένους τουριστικούς προορισμούς είναι πολλά, αλλά η ελληνική κυβέρνηση δεν τα λαμβάνει θεωρώντας οτι ο ικανοποιητικός ρυθμός αφίξεων σημαίνει και έσοδα για τον κρατικό προϋπολογισμό.

Η λανθασμένη αυτή εικόνα που δίνεται προς τα έξω ανατρέπεται ήδη από την πραγματικότητα και η Ελλάδα με τον τρόπο αυτό παραμένει παρατηρητής των εξελίξεων, ενώ θα περίμενε κάποιος τα μέτρα για τον τουρισμό να διαμορφώνουν ιδανικότερες οικονομικές συνθήκες για όσους θέλουν να απολαύσουν τις ελληνικές ομορφιές. Ο ανταγωνισμός είναι τεράστιος και ήδη χώρες που αντιλαμβάνονται το ελληνικό πρόβλημα σπεύδουν να προσφέρουν πιο ανταγωνιστικά οικονομικά πακέτα.

Η πτώση του τζίρου αφορά κυρίως επιχειρήσεις εστίασης που διαθέτουν τραπέζια και δεν αφορά εκείνες που δίνουν take away φαγητό , όπως είναι τα γυράδικα που ακόμα αντέχουν την πίεση της ακρίβειας , παρά την αυξημένη τιμή που πωλείται πλέον και  ο παραδοσιακός γύρος στην Ελλάδα.

Είναι προφανές οτι ειδικά η ακρίβεια δημιουργεί έναν νέο τύπου τουρίστα – επισκέπτη ο οποίος ακόμα και αν έρχεται από άλλη χώρα με σαφέστατα καλύτερο οικονομικό βαλάντιο από τους Έλληνες δεν σημαίνει οτι δεν υπολογίζει τις αυξημένες τιμές που παρατηρούνται και στην ελληνική τουριστική κίνηση. Για τον Έλληνα οικογενειάρχη επισκέπτη δεν συζητάμε καν για  αυτούς τους προορισμούς, είναι ήδη  είδος υπό εξαφάνιση.

«Τα μηνύματα που εισπράττουμε από τους συναδέλφους στα νησιά, μέσω της ΠΟΕΣΕ, είναι ότι ο κόσμος έρχεται, απολαμβάνει το ωραίο μέρος, αλλά τα πράγματα στην εστίαση είναι πεσμένα», τονίζει ο Ιωάννης Δαβερώνης πρόεδρος της Ένωσης Εστιατορίων και Συναφών Αττικής (ΕΕΣΑ) και γενικό γραμματέα της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστιατορίων και Συναφών Επαγγελμάτων (ΠΟΕΣΕ).

Παράγοντες της τουριστικής αγοράς φοβούνται οτι η πτώση του τζίρου για τις επιχειρήσεις θα επιδεινωθεί αν δεν ληφθούν ειδικά για τους τουριστικούς προορισμούς μέτρα που θα επιτρέψουν στις επιχειρήσεις να μειώσουν τις τιμές τους και να παραμείνει ο τουρισμός στην Ελλάδα ένα ανταγωνιστικό προϊόν στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη.