Η κλιμάκωση της έντασης στη Μέση Ανατολή έχει ήδη «πυροδοτήσει» ανησυχίες για αύξηση των τιμών σε προϊόντα ή υπηρεσίες που επηρεάζονται από τη νέα αυτή κρίση της οποίας η διάρκεια, παραμένει προς το παρόν άγνωστη.
Παράγοντες της αγοράς πάντως, εκφράζουν μεν τον προβληματισμό τους σχετικά με τις ενδεχόμενες επιπτώσεις, οι οποίες σε κάθε περίπτωση, θα φανούν εντονότερα το επόμενο διάστημα, εμφανίζονται ωστόσο συγκρατημένοι ως προς τις προβλέψεις τους, είτε θετικές, είτε αρνητικές.
Στον κλάδο των καυσίμων όπου, οποιαδήποτε αλλαγή ή αναταραχή στην αγορά αποτυπώνεται άμεσα, η τιμή της βενζίνης έχει «μεν» τσιμπήσει τις τελευταίες μέρες ωστόσο δεν καταγράφεται ως τώρα ένα «ράλι» ανόδου των τιμών.
«Η αύξηση στα πρατήρια στη χώρα μας είναι στα δύο με τρία λεπτά το λίτρο όταν η τιμή του πετρελαίου μπρεντ έχει εκτοξευθεί κατά 10% από την έναρξη της πολεμικής σύγκρουσης» σημείωνε ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου του υπουργείου Ανάπτυξης, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος μιλώντας στο ΕΡΤΝews. «Κανένας δεν μπορεί να προβλέψει τις μελλοντικές τιμές του πετρελαίου. Οι τιμές δεν εξαρτώνται μόνο από την πολεμική σύγκρουση, αλλά και από την προσφορά των αραβικών κρατών που αυτή τη φορά είναι πολύ αυξημένη», πρόσθετε.
Με βάση τα πιο πρόσφατα στοιχεία (19/6) από το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων, η μέση πανελλαδική τιμή της απλής αμόλυβδης διαμορφώνεται στο 1,75 ευρώ ανά λίτρο. Στη Αττική φτάνει μεσοσταθμικά το 1,72 ευρώ το λίτρο και στη Θεσσαλονίκη το 1,71 ευρώ το λίτρο. Η υψηλότερη μέση τιμή καταγράφεται στις Κυκλάδες που ανέρχεται στα 1,98 ευρώ το λίτρο.
Σημαντικότερη είναι η άνοδος στο disel κίνησης, η μέση τιμή του οποίου πανελλαδικά, φτάνει το 1,507 ευρώ το λίτρο. Η αντίστοιχη τιμή στις 12 Ιούνιου μία μέρα προτού ξεκινήσει η νέα σφοδρή σύγκρουση στη Μέση Ανατολή ήταν στα 1,475 ευρώ το λίτρο. Η αύξηση αυτή προκαλεί ανησυχία, κατά κύριο λόγο σε ό,τι αφορά τις επιπτώσεις που θα έχει στο μεταφορικό κόστος.
Σε διεθνές επίπεδο πάντως, τη μεγαλύτερη «απειλή» αυτή τη στιγμή αποτελεί το κλείσιμο των Στενών του Ορμούζ. Εκεί από όπου διέρχεται σχεδόν το ένα τρίτο του παγκόσμιου εμπορίου πετρελαίου το οποίο διακινείται μέσω θάλασσας. Όπως χαρακτηριστικά επισημαίνουν αναλυτές της ING «μια σημαντική διαταραχή στη ροή θα ήταν αρκετή για να ωθήσει τις τιμές στα 120 δολάρια».
Την ίδια στιγμή, όπως έχει αποδειχθεί και στο παρελθόν, η οποιαδήποτε διαταραχή στην εφοδιαστική αλυσίδα επηρεάζει σημαντικά και τον κλάδο των τροφίμων. Μία κατηγορία, η οποία εξάλλου συνεχίζει να υφίσταται πληθωριστικές πιέσεις, κατά κύριο λόγο στα προϊόντα που σχετίζονται με τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής. Προβληματισμό σχετικά με την πορεία των τιμών το επόμενο διάστημα σε πρώτες ύλες, όπως είναι τα άλευρα, εκφράζουν για παράδειγμα, οι επιχειρήσεις της εστίασης, σημειώνει στο CNN Greece, o Γενικός Διευθυντής της Ελληνικής Ένωσης Επιχειρήσεων Οργανωμένης Εστίασης, Γιάννης Λιάρος.
Από την πλευρά του, το υπουργείο Ανάπτυξης έχει εντατικοποιήσει τους ελέγχους στην αγορά, μέσω του αρμόδιου οργάνου της ΔΙΜΕΑ, αρχής γενομένης σε εταιρείες, πρατήρια πώλησης καυσίμων – πετρελαιοειδών. «Η αισχροκέρδεια και η παράνομη κερδοσκοπία δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή. Άλλο πράγμα η αύξηση διεθνώς των τιμών και οι επιπτώσεις τους και άλλο πράγμα το καπέλο από επιτήδειους», υπογράμμισε μιλώντας την Παρασκευή στο Open ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος.
«Όπου υπάρχει παραβατικότητα, υποχρέωση του κράτους είναι να παρεμβαίνει», είπε ο κ. Θεοδωρικάκος και στο πλαίσιο αυτό, επανέλαβε ότι το πλαφόν σε σχέση με τα κέρδη του 2021 ολοκληρώνεται στις 30 Ιουνίου ενώ το αρμόδιο υπουργείο προωθεί την ίδρυση της νέας ανεξάρτητης αρχής για την εποπτεία της αγοράς και την προστασία των καταναλωτών.