Του Ανδρέα Βορύλλα -Βουλευτή Β2 Αθηνών με τη ΝΙΚΗ
Ο “ξαφνικός θάνατος” 204 καταστημάτων των ΕΛΤΑ που αποφάσισε, όπως πάντα εν κρυπτώ η κυβέρνηση, μέσο της Διοίκησης των Ελληνικών ταχυδρομείων πραγματικά δεν έχει προηγούμενο. Τα όσα προσπάθησαν να ψελλίσουν περί αναδιάρθρωσης είναι γράμματα κενά περιεχομένου. Το γεγονός οτι η κυβέρνηση επιχείρησε να αποψιλώσει όλες τις σημαντικές δημόσιες υπηρεσίες και δομές είναι κάτι γνωστό.
Επειδή όμως οι “εκσυγχρονιστές” συνέχεια αναφέρονται στις βέλτιστες πρακτικές στην ΕΕ έχουμε σήμερα να τους απαντήσουμε με την αποκάλυψη της σχετικής Ευρωπαϊκής οδηγίας και τον τρόπο με τον οποίο επιλέγουν οι Ευρωπαίοι να αντιμετωπίσουν τις δημόσιες ταχυδρομικές υπηρεσίες. Γιατί η επίκληση του ευρωπαϊκού τρόπου αντιμετώπισης αυτών των θεμάτων δεν θα πρέπει να αποκρύπτει από τον πολίτη όλη την αλήθεια. Συνειδητά λοιπόν δεν θα μας μιλήσουν για την Ευρωπαϊκή Οδηγία 97/67/ΕΚ, γιατί δεν τους συμφέρει να έχουμε όλη την εικόνα.
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η Καθολική Ταχυδρομική Υπηρεσία είναι θεσμοθετημένη από την οδηγία αυτή  και τις μεταγενέστερες τροποποιήσεις της. Κάθε κράτος-μέλος υποχρεούται να διασφαλίζει την Καθολική Ταχυδρομική Υπηρεσία και να ορίζει πάροχο καθολικής υπηρεσίας. Στην Ελλάδα, αυτός ο πάροχος είναι τα ΕΛΤΑ (Ελληνικά Ταχυδρομεία). Βασική υποχρέωση του κράτους είναι να εξασφαλίζει ότι όλοι οι πολίτες σε κάθε σημείο της επικράτειας, θα έχουν πρόσβαση σε βασικές ταχυδρομικές υπηρεσίες,
ανεξαρτήτως γεωγραφικής θέσης, οικονομικής απόδοσης ή εμπορικού ενδιαφέροντος.
Κλείνοντας 204 καταστήματα των ΕΛΤΑ, είναι φανερό ότι η κυβέρνηση παραβιάζει την παραπάνω βασική αρχή, ότι το κράτος εξασφαλίζει ότι όλοι οι πολίτες σε κάθε σημείο της επικράτειας, θα έχουν πρόσβαση σε βασικές ταχυδρομικές υπηρεσίες.
Ας μην κρυβόμαστε πίσω από οικονομικά δεδομένα. Το πρόβλημα των ΕΛΤΑ δεν είναι μόνο οικονομικό. Είναι κυρίως πολιτικό. Είναι απόρροια πολιτικής επιλογής να μικρύνει το κράτος, να συρρικνωθούν οι δομές του, να αποσυρθεί από τις λιγότερο προσοδοφόρες περιοχές.
Το Κίνημά μας υποστηρίζει ότι θα πρέπει να δοθεί έμφαση στις νέες σύγχρονες ταχυδρομικές υπηρεσίες και ειδικά στις ταχυμεταφορές. Τα τελευταία χρόνια ενώ ο κλάδος των ταχυμεταφορών παρουσιάζει μεγάλη άνθηση λόγω της αύξησης του ηλεκτρονικού εμπορίου κατά την πανδημία του covid.
Την ίδια περίοδο τα ΕΛΤΑ παραμείναν απλά θεατές στις αλλαγές του κλάδου των ταχυδρομικών υπηρεσιών, ενώ σκάνδαλα κακοδιαχείρισης πλήττουν την εταιρεία κατά καιρούς, χωρίς ποτέ να αποδοθούν ευθύνες στις διοικήσεις.
Η κυβέρνηση επιχειρεί να παρουσιάσει αυτή την απόφαση ως αναγκαίο «μετασχηματισμό». Μιλάει για αναδιάρθρωση. Αλλά ποια αναδιάρθρωση; Εκείνη που ξεκίνησε το 2020 με ένα πρόγραμμα εθελούσιας εξόδου 2.000 υπαλλήλων, που στόχευε στη μείωση κόστους χωρίς όμως να συνοδευτεί ούτε από νέο αναπτυξιακό πλάνο, ούτε από ψηφιακό εκσυγχρονισμό, ούτε από στρατηγικές επενδύσεις;
Και τι συνέβη μετά; Οι διαρθρωτικές παθογένειες παρέμειναν, το οργανόγραμμα δεν εξορθολογίστηκε ποτέ, και στη συνέχεια ήρθε η πανδημία, για να αποκαλύψει πόσο αναντικατάστατος είναι ο δημόσιος ταχυδρόμος για τον κάτοικο της απομονωμένης περιοχής, του νησιού, του χωριού.
Δεν μπορούμε να δεχτούμε ότι στο όνομα της «εξυγίανσης» θα οδηγήσουμε σε πλήρη εγκατάλειψη τις περιφέρειες, θα στερήσουμε από τους πολίτες μια δομή εμπιστοσύνης και προσβασιμότητας.
Ζητάμε την άμεση ανάκληση της απόφασης. Ζητάμε να παγώσει κάθε διαδικασία λουκέτου μέχρι να υπάρξει πλήρης, δημόσιος διάλογος με τους Δήμους, με τους πολίτες, με τους εργαζόμενους.
Επίσης μια εύλογη απορία που γεννιέται από τα παραπάνω και θα πρέπει αν ερωτηθεί η κυβέρνηση γι αυτό είναι η εξής: Για την διαχρονική κακή οικονομική κατάσταση των ΕΛΤΑ, θα αναζητηθούν ευθύνες από τις διοικήσεις του Οργανισμού και τελικά θα λογοδοτήσουν κάποιοι στην δικαιοσύνη;
Και κάτι τελευταίο, το ΠΑΣΟΚ και ο ΣΥΡΙΖΑ επίσης έχουν μερίδιο για την σημερινή κατάσταση στα ΕΛΤΑ, τα χρόνια που ήταν στην κυβέρνηση γνώριζαν τα σοβαρά προβλήματα αλλά δεν έκαναν απολύτως τίποτα. Οπότε αν ασκούν σήμερα κριτική στην κυβέρνηση της ΝΔ, θα πρέπει πρώτα να κάνουν την αυτοκριτική τους.

                                    
