Tου Άλκη Φιτσόπουλου
Το παρακάτω κείμενο είναι μία σύζευξη με τα… Τέμπη, με όλα όσα έρχονται
στη μνήμη των Ελλήνων στο άκουσμα της λέξης «τρένο». Κι όμως, αυτή η
ιστορία δεν έχει να κάνει με δυστυχήματα ή ατυχήματα. Είναι μία
ρομαντική ιστορία που είναι ακόμα ζωντανή, όταν στο μουσείο το μάτι
εστιάζει σ’ ένα τρένο που είναι βαμμένο κόκκινο και μπλε. Από πού πήρε
τον δυχρωματισμό του; Από τον Πανιώνιο, φυσικά.
Ο Πανιώνιος μπορεί να μην πήγε «τρένο» για άνοδο στην Super League 1,
αλλά είναι αυτός που έδωσε τα χρώματά του σε μία σειρά από
αμαξοστοιχίες. Ναι, πριν από 40 χρόνια περίπου, το 1989, όταν
παρελήφθησαν καινούργια βαγόνια και μηχανές, κάπως έπρεπε να
βαφτούν. Και βάφτηκαν κυανέρυθρα, επειδή τότε στον Σύλλογο Φίλων
Σιδηροδρόμου, ήταν μερικοί οπαδοί φανατικοί με τον Πανιώνιο. Αυτοί
έπεισαν την ηγεσία του ΟΣΕ να τα ντύσουν κόκκινα και μπλε.
Η ιστορία για τα «Πανιώνια» τρένα, όπως τα αποκαλούσαν τω καιρώ
εκείνω, έχει αφετηρία το 1989, όταν ιδρύθηκε ο Σύλλογος Φίλων του
Συδηροδρόμου (ΣΦΣ) κι έπρεπε να βγάλουν πρόεδρο για να
δημιουργήσουν το καταστατικό κλπ. Εκείνη την περίοδο ο ΟΣΕ μόλις είχε
υπογράψει μια σπουδαία συμφωνία για μια μεγάλη προμήθεια τροχαίου
υλικού, με το οποίο για πρώτη φορά θα εκσυγχρόνιζε τις υπηρεσίες του
προς τους επιβάτες.
Μεταξύ των συρμών που επρόκειτο να προμηθευτεί, υπήρχαν και 22
αυτοκινητάμαξες που προορίζονταν για δρομολόγια τοπικού και
προαστιακού χαρακτήρα, όπως λέγονταν τότε, πριν καθιερωθεί πολλά
χρόνια αργότερα ο όρος Προαστιακός. Για πρώτη φορά τότε
ο ΟΣΕ παρήγγειλε αυτοκινητάμαξες με ειδικά σχεδιαστικά χαρακτηριστικά,
που να προσφέρουν περισσότερες υπηρεσίες.
Τα πήραν. Σε τι χρώμα, ωστόσο, θα τα έβαφαν; Δυο στελέχη του
συλλόγου ΣΦΣ, οπαδοί του Πανιωνίου, κατέθεσαν τις προστάσεις τους.
Μπλε και κόκκινο. Η διοίκηση του ΟΣΕ δεν είχε κανένα λόγο να
διαφωνήσει. Οι δυο οπαδοί του Πανιωνίου, μάλιστα, είχαν πάει να μιλήσουν
μαζί τους με σχέδια για το ποια σημεία θα ήταν μπλε και ποια κόκκινα.
Οργανωμένα πράγματα. Οι πόρτες του συρμού θα ήταν κόκκινες και τα
υπόλοιπα μέρη στα πλάγια, μπλε. Άρεσε. Γιατί, όπως είχαν τονίσει τότε οι
οπαδοί του Πανιωνίου, οι επιβάτες δεν θα μπερδευόντουσαν να βρουν που
είναι οι πόρτες για ν’ ανέβουν. Όσο αφορά πρόσοψη της μηχανής, αυτή θα
ήταν κόκκινη περιφερειακά με μπλε. το κάτω μέρος και στον πυρήνα της
άσπρο.
Οι συρμοί χρησιμοποιήθηκαν από το 1989 που παρελήφθησαν στις
γραμμές και αποσύρθηκαν από την κυκλοφορία μόλις τα τελευταία χρόνια.
Πρόλαβαν, ωστόσο, να περάσουν στην ιστορία των ελληνικών
σιδηροδρόμων με το προσωνύμιο «Πανιώνιοι», ένα παρατσούκλι που τους
κόλλησαν οι σιδηροδρομικοί της Βορείου Ελλάδας.
Εκείνη την εποχή πάνω – κάτω, με τα «Πανιώνια» τρένα, ο Πανιώνιος
πόλος στην πολιτική είχε ξεφουρνίσει και ένα σύνθημα που επρόκειτο να
μείνει σαν τα χρώματα των τρένων: «Κάθε σέξι νέος, είναι Πανιώνιος κι
ΕΚΟΝ Ρήγας Φεραίος». Ήταν η εποχή όπου η Αριστερά ήταν μόδα. Που
πέρασε…