Η δέσμευση της κυβέρνησης για την προστασία της ανθρώπινης ζωής, με την εμπέδωση μιας νέας κουλτούρας υπευθυνότητας και τη δημιουργία συνθηκών που θα μειώνουν σημαντικά τα τροχαία ατυχήματα/δυστυχήματα, παίρνει σάρκα και οστά, με την έναρξη πιλοτικού προγράμματος το οποίο «συνυπογράφουν» τρία υπουργεία και συγκεκριμένα αυτά του Ψηφιακής Διακυβέρνησης, των Μεταφορών και της Προστασίας του Πολίτη.
Το πιλοτικό πρόγραμμα περιλαμβάνει τοποθέτηση καμερών σε οκτώ επιλεγμένα σημεία της Αττικής και σε 10 γραμμές λεωφορείων, την ίδια στιγμή, που δρομολογούνται και μια σειρά αλλαγών που θα ενισχύσουν την αποτελεσματικότητα και τη διαφάνεια του συστήματος ελέγχου και επιβολής κυρώσεων για τροχαίες παραβάσεις.
Ο γενικότερος σχεδιασμός προβλέπει ότι περισσότερες από 2.000 κάμερες θα τοποθετηθούν σε αστικά οδικά δίκτυα καθ` υπόδειξη της ΕΛΑΣ, ενώ 500 εξειδικευμένες κάμερες θα μπουν σε λεωφορεία. Ήδη σε στάδιο υλοποίησης είναι ακόμη 388 κάμερες από την Περιφέρεια Αττικής, ενώ στη «μάχη» της καταγραφής θα μπουν και οι υπάρχουσες κάμερες σε Αττική Οδό, ΟΑΣΑ κλπ.
Το βασικό εργαλείο αυτής της προσπάθειας αποτελεί η εγκατάσταση ενός ενιαίου, ολοκληρωμένου και διαλειτουργικού συστήματος παρακολούθησης και καταγραφής παραβάσεων. Μέσα από αυτήν την καινοτομία, θα δυνάμει να ελέγχονται και να αντιμετωπίζονται άμεσα και δίκαια οι σοβαρές τροχαίες παραβάσεις.
Το σχέδιο περιλαμβάνει την τοποθέτηση σύγχρονων καμερών σε σημεία υψηλής επικινδυνότητας, όπως κεντρικούς οδικούς άξονες, στους οποίους θα λειτουργούν αυτοματοποιημένα συστήματα καταγραφής-αποτροπής. Με αυτή τη χρήση τεχνολογίας, θα καταγράφονται άμεσα και αξιόπιστα παραβάσεις όπως η υπερβολική ταχύτητα, η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, η μη χρήση ζώνης ή κράνους, η χρήση κινητού κατά την οδήγηση και η παραβίαση διαβάσεων πεζών.
Επιπλέον, θα αναπτυχθεί ένα νέο πληροφοριακό σύστημα που θα ενσωματώνει όλες τις καταγραφές, θα διασυνδέεται άμεσα με τις αρμόδιες αρχές και θα διευκολύνει την ταχεία επεξεργασία, την επιβεβαίωση και την επιβολή των κυρώσεων.
Από την πλευρά του, ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, τόνισε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι «η εγκατάσταση καμερών σε επιλεγμένα σημεία του οδικού δικτύου, εντάσσεται στο γενικότερο σχέδιο της Κυβέρνησης για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας.
Στόχος μας είναι η προστασία της ανθρώπινης ζωής και η εμπέδωση αισθήματος ασφάλειας για όλους τους συμπολίτες μας. Οι κάμερες θα χρησιμοποιούνται αφενός για τη βεβαίωση τροχαίων παραβάσεων, όπως η υπερβολική ταχύτητα, η παραβίαση φωτεινών σηματοδοτών, η μη χρήση κράνους και ζώνης ασφαλείας και η επικίνδυνη οδήγηση, και αφετέρου για την διευκόλυνση κυκλοφορίας με απόλυτο σεβασμό στα προσωπικά δεδομένα και το νομικό πλαίσιο. Δεν πρόκειται για μέτρο επιτήρησης των πολιτών, αλλά για ένα εργαλείο πρόληψης και αποτροπής. Η ασφάλεια στους δρόμους και στις γειτονιές μας αποτελεί προτεραιότητά μας, για ένα κράτος δικαίου που σέβεται και προστατεύει τον πολίτη, με σύγχρονα μέσα, διαφάνεια και λογοδοσία».
Για πολιτική απόφαση που έχει ως στόχο την προστασία της ζωής έκανε λόγο, ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης με δήλωσή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ. «Η λειτουργία των καμερών οδικής ασφάλειας δεν είναι απλώς μια τεχνική επιλογή, είναι μια πολιτική απόφαση με στόχο την προστασία της ζωής. Γνωρίζουμε ότι δεν είναι δημοφιλής, αλλά είναι απαραίτητη για να σταματήσει η ατιμωρησία και να αποκτήσει ουσία ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας. Μαζί με τον Δημήτρη Παπαστεργίου, προχωράμε στη δημιουργία ενός ψηφιακού, αξιόπιστου συστήματος που θα εντοπίζει παραβάσεις, θα αποδίδει ποινές δίκαια και θα αποκαθιστά την έννοια της συνέπειας για όλους όσοι κυκλοφορούν στον δρόμο».