Σάββατο, 14 Ιουνίου, 2025

Top 5 άρθρα

Σχετικά άρθρα

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Ο «εθνικός εργολάβος» της νέας εποχής – μεταξύ αναγκαιότητας και κριτικής

Σε μια περίοδο που η χώρα επιχειρεί να καλύψει το διαχρονικό της έλλειμμα σε υποδομές, να αναβαθμίσει τις ενεργειακές της δυνατότητες και να περάσει στην ψηφιακή εποχή, ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ μοιάζει να έχει βρεθεί στο επίκεντρο κάθε μεγάλης δημόσιας ή ιδιωτικής επένδυσης. Από ενεργειακά mega projects μέχρι σιδηροδρομικές συνδέσεις και από φράγματα ως αεροδρόμια, η ΤΕΡΝΑ εμφανίζεται σταθερά ως ανάδοχος ή συνδικαιούχος σε έργα-ναυαρχίδες, με αποτέλεσμα να της αποδίδεται ο ρόλος του «εθνικού εργολάβου».

Η συγκεκριμένη φορτισμένη έννοια, που έχει τις ρίζες της στις δεκαετίες των κρατικών έργων και των στενών σχέσεων εξουσίας – επιχειρηματικότητας, χρησιμοποιείται σήμερα περισσότερο για να περιγράψει την κυρίαρχη θέση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στο οικοσύστημα των κατασκευών και της ενέργειας, παρά για να υπονοήσει πολιτική εξάρτηση. Ωστόσο, επί κυβέρνησης Μητσοτάκη η παρουσία του ομίλου σε σχεδόν κάθε διαγωνισμό στρατηγικής σημασίας, δημιούργησε συζητήσεις για την πραγματική έκταση της επιρροής του.

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, με έδρα την Ελλάδα και παρουσία σε Ευρώπη και Μέση Ανατολή, αποτελεί έναν από τους ελάχιστους ομίλους που συνδυάζουν τόσο δυναμικά τις δραστηριότητες στους τομείς των κατασκευών, της ενέργειας, της διαχείρισης αποβλήτων και των παραχωρήσεων. Μετά από δεκαετίες ανάπτυξης, συγχωνεύσεων και στρατηγικών κινήσεων, η εταιρεία κατέχει σήμερα έναν από τους πιο ισχυρούς ισολογισμούς στον κλάδο και αναλαμβάνει έργα με εξαιρετικά υψηλό βαθμό τεχνικής δυσκολίας και ευθύνης.

Στα πιο πρόσφατα έργα της περιλαμβάνονται:

  • Η Μονάδα Αντλησιοταμίευσης Αμφιλοχίας, επένδυση άνω των 500 εκατ. ευρώ, το μεγαλύτερο έργο αποθήκευσης ενέργειας στην Ελλάδα.

  • Η Μονάδα Ηλεκτροπαραγωγής Κομοτηνής, ισχύος 877 MW, σε συνεργασία με τη Motor Oil.

  • Η ανάπτυξη φωτοβολταϊκού πάρκου 550 MW στην Πτολεμαΐδα, ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη.

  • Η αναβάθμιση του αεροδρομίου Νίκολα Τέσλα στο Βελιγράδι, έργο που υλοποιείται από κοινοπραξία με τη Vinci.

  • Οι σταθμοί μετατροπής για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Αττικής, έργο με κόστος περίπου 370 εκατ. ευρώ.

Αυτό που αναγνωρίζουν ακόμα και όσοι επιλέγουν να ασκήσουν κριτική στον όμιλο, είναι πως η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ό,τι αναλαμβάνει το φέρνει εις πέρας – συνήθως εντός χρονοδιαγράμματος, με τεχνική επάρκεια και συχνά με σημαντική τοπική προστιθέμενη αξία. Σε μια χώρα όπου τα έργα υποδομών κατέληγαν συχνά σε πολυετείς καθυστερήσεις ή σε δικαστικές διαμάχες, αυτή η συνέπεια έχει αποκτήσει τη δική της βαρύτητα.

Η περίπτωση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ δεν είναι «συνηθισμένη». Πρόκειται για έναν από τους ελάχιστους ελληνικούς ομίλους που μπορούν να υποστηρίξουν παράλληλα κατασκευή, λειτουργία και εκμετάλλευση μεγάλων έργων — τόσο σε δημόσιο όσο και σε ιδιωτικό πλαίσιο. Η δραστηριότητα της εκτείνεται από το real estate και τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, μέχρι τη λειτουργία παραχωρήσεων (π.χ. Εγνατία Οδός, Νέα Οδός) και την παραγωγή ρεύματος.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο όμιλος συγκρίνεται λιγότερο με άλλες τεχνικές εταιρείες της Ελλάδας και περισσότερο με ευρωπαϊκά σχήματα καθετοποιημένων κατασκευαστικών και ενεργειακών ομίλων, όπως οι ισπανικές Acciona ή Ferrovial.

Παρά την ”παραπολιτική” συζήτηση που έχει ανοίξει γύρω από το όνομα της ΓΕΚ Τερνα, ουδείς μπορεί να αρνηθεί πως λίγες εταιρείες στην Ελλάδα διαθέτουν τον τεχνικό, οικονομικό και οργανωτικό όγκο για να υλοποιήσουν έργα τέτοιας εμβέλειας. Αν προστεθεί η εμπειρία, το διεθνές αποτύπωμα και η καλή φήμη στους χρηματοπιστωτικούς κύκλους, τότε η παρουσία της ΤΕΡΝΑ στα περισσότερα μεγάλα έργα δεν προκαλεί έκπληξη — αν και σαφώς εγείρει ερωτήματα για το ανεπαρκές επίπεδο ανταγωνισμού στη χώρα.

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ δεν είναι μια «ουδέτερη» επιχειρηματική δύναμη. Έχει αποκτήσει ιδιαίτερο βάρος στο πολιτικοοικονομικό σύστημα της Ελλάδας και επηρεάζει πλέον έμμεσα και τον σχεδιασμό υποδομών και ενέργειας στη χώρα. Ωστόσο, κανείς δεν μπορεί να της προσάψει προχειρότητα, αφερεγγυότητα ή έλλειψη τεχνογνωσίας. Σε έναν τομέα που τα μεγάλα λόγια περισσεύουν και τα έργα σπανίζουν, η ΤΕΡΝΑ επιμένει να μιλά με χρονοδιαγράμματα, χρηματοδοτικά μοντέλα και… έτοιμα εργοτάξια.