Επιστολή Αβραμόπουλου με πολλούς παραλήπτες
  Παρασκευή, 8 Οκτ 2010      12:31      0

Επιστολή Αβραμόπουλου με πολλούς παραλήπτες

Έχοντας ήδη εισέλθει στην κυρίως φάση της κρίσης και βιώνοντας...

τις δραματικές επιπτώσεις της σε κάθε επίπεδο, η συζήτηση για το πώς φτάσαμε μέχρι εδώ γίνεται ξανά και ξανά επίκαιρη. Όχι γιατί μπορούν να αλλάξουν τα πράγματα, αλλά διότι η Ιστορία έχει πάντα ενδιαφέρον. Ιδίως όταν φωτίζει πτυχές που προηγήθηκαν έκτακτων καταστάσεων, όπως αυτή που διανύουμε. Το Νοέμβριο του 2008 ο Δημήτρης Αβραμόπουλος, υπουργός Υγείας εκείνη την περίοδο στην κυβέρνηση της ΝΔ, είχε στείλει επιστολή στον τότε πρωθυπουργό Κώστα Καραμανλή, στην οποία ανέλυε την πιθανότητα ραγδαίας επιδείνωσης της κρίσης, πέραν των αρνητικών γεγονότων που ήδη είχαν αρχίσει να εξελίσσονται, και πρότεινε μέτρα για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων. Η κυβέρνηση προσπάθησε σε πρώτη φάση να αποφύγει την περιοριστική πολιτική και τη λήψη σκληρών δημοσιονομικών μέτρων, προκειμένου να εξασφαλίσει ρευστότητα στην αγορά και να διατηρήσει θέσεις εργασίας. Ήταν η εποχή που το ΠΑΣΟΚ έλεγε ότι δεν υπάρχει διεθνής κρίση και ότι εν πάση περιπτώσει οι δυσκολίες της ελληνικής οικονομίας δεν είχαν σχέση με αυτή. Όταν, σε επόμενη φάση, έγινε σαφές σε παγκόσμιο επίπεδο ότι η κρίση ήταν πολύ χειρότερη απ’ ό,τι φαινόταν στην αρχή και ότι η λήψη επώδυνων μέτρων ήταν μονόδρομος για να αποφύγει η χώρα τα χειρότερα, ο Κώστας Καραμανλής αποφάσισε να προσφύγει σε πρόωρες εκλογές και να τα ανακοινώσει από πριν. Το ΠΑΣΟΚ τα απέρριψε, λέγοντας ότι υπάρχει άλλος δρόμος, για να καταλήξει πολλούς μήνες αργότερα, ως κυβέρνηση, σε πολύ χειρότερα μέτρα και στο ΔΝΤ. Τα «Επίκαιρα» δημοσιεύουν σήμερα την επιστολή του Δημήτρη Αβραμόπουλου προς τον Κώστα Καραμανλή.

 

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της επιστολής:

1. ΔΝΤ και ΕΕ

α. Η Ελλάδα, όπως και πολλές χώρες της Ευρώπης και του κόσμου, βρίσκεται αντιμέτωπη με την οικονομική κρίση, η οποία οδηγεί σε ύφεση.

β. Το μέγεθος της ύφεσης αυτής δεν είναι εύκολα προβλέψιμο. Αντικατοπτρίζεται όμως στις προβλέψεις για την αύξηση του ΑΕΠ. Στο σχέδιο προϋπολογισμού η πρόβλεψη για ανάπτυξη υπερβαίνει το 3%, ενώ το ΔΝΤ προβλέπει πλέον σήμερα, αντίθετα από τις προβλέψεις στο 2% πριν από 1 μήνα, ανάπτυξη 0% για τις προηγμένες οικονομίες και 6-7% για τις αναπτυσσόμενες οικονομίες. Αυτά αναφέρει σε συνέντευξή του στην εφημερίδα Monde της περασμένης Παρασκευής ο πρόεδρος του ΔΝΤ, Dominique Strauss-Kahn, προαναγγέλλοντας σχέδιο με 5 πυλώνες για την έξοδο από τη διεθνή κρίση.

Το μέγεθος της ύφεσης αυτής δεν είναι εύκολα προβλέψιμο. Αντικατοπτρίζεται όμως στις προβλέψεις για την αύξηση του ΑΕΠ. Στο σχέδιο προϋπολογισμού η πρόβλεψη για ανάπτυξη υπερβαίνει το 3%, ενώ το ΔΝΤ προβλέπει πλέον σήμερα, αντίθετα από τις προβλέψεις στο 2% πριν από 1 μήνα, ανάπτυξη 0% για τις προηγμένες οικονομίες και 6-7% για τις αναπτυσσόμενες οικονομίες. Αυτά αναφέρει σε συνέντευξή του στην εφημερίδα της περασμένης Παρασκευής ο πρόεδρος του ΔΝΤ, Dominique Strauss-Kahn, προαναγγέλλοντας σχέδιο με 5 πυλώνες για την έξοδο από τη διεθνή κρίση.

- Νέο δάνειο για να ανακουφίσει τα προβλήματα ρευστότητας, άμεσα, για ορισμένες οικονομίες σύμφωνα με κριτήρια που έχουν ήδη υιοθετηθεί.

- Αύξηση των πόρων, ώστε να βοηθηθούν οι ανάγκες μεσοπρόθεσμα, όπως προτείνει ο Βρετανός πρωθυπουργός.

- Αναζήτηση των αιτιών που οδήγησαν στην οικονομική αυτή κατάσταση, όπως έχει ζητηθεί από τα 185 κράτη-μέλη του ΔΝΤ.

- Έλεγχο των νέων μέτρων που θα υιοθετηθούν από το ΔΝΤ μέσα από το φόρουμ για την οικονομική και νομισματική σταθερότητα, όπου συμμετέχουν οι κεντρικές τράπεζες των μεγάλων χωρών.

- Επαναπροσδιορισμό του διεθνούς οικονομικού συστήματος, ώστε να είναι πιο αποτελεσματικό, πιο απλό, για να διευκολύνεται ο συντονισμός μεταξύ των χωρών-μελών, ώστε να μην περιορίζεται σε «πυροσβεστικές» παρεμβάσεις και να προχωρήσει σε μια νέα διεθνή οικονομική αρχιτεκτονική.

γ. Από την άλλη πλευρά, ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ανακοίνωσε την περασμένη Τετάρτη την πρόθεση να παρουσιάσει ένα νέο πλήρες σχέδιο διεξόδου από την κρίση, με άμεσο στόχο την ανάπτυξη και την απασχόληση. Η επιτροπή θα προτείνει όχι μόνο να ενισχυθούν οι δυνατότητες της ευρωπαϊκής τράπεζας επενδύσεων, αλλά και να επιταχυνθούν οι κοινοτικές χρηματοδοτήσεις σε περιοχές που έχουν τις περισσότερες αρνητικές επιπτώσεις. Μετά την Ουγγαρία, η επιτροπή προτίθεται να διπλασιάσει από 12 σε 25 εκατ. ευρώ, υπό μορφή δανείων, την ενίσχυση χωρών που έχουν δυσκολίες με την εξισορρόπηση του ισοζυγίου πληρωμών τους.

Από την άλλη πλευρά, ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ανακοίνωσε την περασμένη Τετάρτη την πρόθεση να παρουσιάσει ένα νέο πλήρες σχέδιο διεξόδου από την κρίση, με άμεσο στόχο την ανάπτυξη και την απασχόληση. Η επιτροπή θα προτείνει όχι μόνο να ενισχυθούν οι δυνατότητες της ευρωπαϊκής τράπεζας επενδύσεων, αλλά και να επιταχυνθούν οι κοινοτικές χρηματοδοτήσεις σε περιοχές που έχουν τις περισσότερες αρνητικές επιπτώσεις. Μετά την Ουγγαρία, η επιτροπή προτίθεται να διπλασιάσει από 12 σε 25 εκατ. ευρώ, υπό μορφή δανείων, την ενίσχυση χωρών που έχουν δυσκολίες με την εξισορρόπηση του ισοζυγίου πληρωμών τους.

 

Η Ελλάδα, όπως και πολλές χώρες της Ευρώπης και του κόσμου, βρίσκεται αντιμέτωπη με την οικονομική κρίση, η οποία οδηγεί σε ύφεση.Το μέγεθος της ύφεσης αυτής δεν είναι εύκολα προβλέψιμο. Αντικατοπτρίζεται όμως στις προβλέψεις για την αύξηση του ΑΕΠ. Στο σχέδιο προϋπολογισμού η πρόβλεψη για ανάπτυξη υπερβαίνει το 3%, ενώ το ΔΝΤ προβλέπει πλέον σήμερα, αντίθετα από τις προβλέψεις στο 2% πριν από 1 μήνα, ανάπτυξη 0% για τις προηγμένες οικονομίες και 6-7% για τις αναπτυσσόμενες οικονομίες. Αυτά αναφέρει σε συνέντευξή του στην εφημερίδα της περασμένης Παρασκευής ο πρόεδρος του ΔΝΤ, Dominique Strauss-Kahn, προαναγγέλλοντας σχέδιο με 5 πυλώνες για την έξοδο από τη διεθνή κρίση.Από την άλλη πλευρά, ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ανακοίνωσε την περασμένη Τετάρτη την πρόθεση να παρουσιάσει ένα νέο πλήρες σχέδιο διεξόδου από την κρίση, με άμεσο στόχο την ανάπτυξη και την απασχόληση. Η επιτροπή θα προτείνει όχι μόνο να ενισχυθούν οι δυνατότητες της ευρωπαϊκής τράπεζας επενδύσεων, αλλά και να επιταχυνθούν οι κοινοτικές χρηματοδοτήσεις σε περιοχές που έχουν τις περισσότερες αρνητικές επιπτώσεις. Μετά την Ουγγαρία, η επιτροπή προτίθεται να διπλασιάσει από 12 σε 25 εκατ. ευρώ, υπό μορφή δανείων, την ενίσχυση χωρών που έχουν δυσκολίες με την εξισορρόπηση του ισοζυγίου πληρωμών τους.

2. Επιπτώσεις στην Ελλάδα

α. Κατά συνέπεια πρέπει να «ξεκαθαρίσει» σε ποιο κύκλο χωρών ανήκει η χώρα μας: στις αναπτυσσόμενες ή στις προηγμένες οικονομίες; H απάντηση είναι αυτονόητη ακόμα και εάν δεν ανταποκρίνεται πλήρως στην πραγματικότητα λόγω των ιδιαιτεροτήτων της. Ανήκει στις προηγμένες όπου η ανάπτυξη για το 2009 στην περίοδο αυτής της κρίσης προβλέπεται στο 0%. Πρέπει να λέμε την αλήθεια όσο και εάν είναι πικρή, ώστε η απόδοση της ελληνικής οικονομίας, που ο προϋπολογισμός την προβλέπει άνω του 3%, να θεωρηθεί μεγάλη επιτυχία της κυβέρνησης.

β. Αρκεί, βέβαια, το οποιοδήποτε αποτέλεσμα να είναι αισθητό από τον κόσμο, συγκρινόμενο με άλλες χώρες, και να αγγίζει τις κοινωνικές τάξεις που έχουν περισσότερο ανάγκη. Τη στιγμή αυτή, πέραν από τα ειδικά μέτρα ενίσχυσης των ασθενέστερων τάξεων, το βασικό κυβερνητικό μέτρο που προβάλλεται επικοινωνιακά είναι η ενίσχυση με το ποσό των 28 δις ευρώ των τραπεζών που βρίσκονται σε δυσκολία. Ποιες είναι όμως αυτές οι τράπεζες, όταν δηλώνουν ότι δεν χρειάζονται ενίσχυση και ότι τα αποθέματά τους είναι επαρκή; Δεν είναι, λοιπόν, δυνατόν να δηλώνουμε ότι ενισχύουμε χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς, όταν οι ίδιοι δεν το ζητούν. Αλλά ακόμα κι αν το ζητήσουν, θα πρέπει να υπάρχει αυστηρός έλεγχος με συμμετοχή του κράτους, όπως έχει ανακοινωθεί, αλλά αφού δηλώσουν όλα τα οικονομικά στοιχεία τους. Και βέβαια στις προϋποθέσεις που θα θέτει το κράτος είναι να μην πλήττονται οι μικρομεσαίοι με αυθαίρετες αυξήσεις επιτοκίων, με αδικαιολόγητες έως και ανήθικες δημεύσεις περιουσιών. Διότι, εάν δεν υπάρχουν οι προϋποθέσεις αυτές, η οικονομική ενίσχυση από το κράτος των τραπεζών κινδυνεύει να οδηγήσει σε μεγάλο πλήγμα τον κοινωνικό ιστό. Είναι απόλυτα βέβαιο ότι οι τράπεζες, που βρίσκονται σε δυσκολία και οι οποίες προφανώς δεν το δηλώνουν για να μην ενταχθούν στο πρόγραμμα ενίσχυσης θέλουν να αποφύγουν τον έλεγχο του κράτους, ευθύνονται και αυτές για την οικονομική κρίση.

Αρκεί, βέβαια, το οποιοδήποτε αποτέλεσμα να είναι αισθητό από τον κόσμο, συγκρινόμενο με άλλες χώρες, και να αγγίζει τις κοινωνικές τάξεις που έχουν περισσότερο ανάγκη. Τη στιγμή αυτή, πέραν από τα ειδικά μέτρα ενίσχυσης των ασθενέστερων τάξεων, το βασικό κυβερνητικό μέτρο που προβάλλεται επικοινωνιακά είναι η ενίσχυση με το ποσό των 28 δις ευρώ των τραπεζών που βρίσκονται σε δυσκολία. Ποιες είναι όμως αυτές οι τράπεζες, όταν δηλώνουν ότι δεν χρειάζονται ενίσχυση και ότι τα αποθέματά τους είναι επαρκή; Δεν είναι, λοιπόν, δυνατόν να δηλώνουμε ότι ενισχύουμε χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς, όταν οι ίδιοι δεν το ζητούν. Αλλά ακόμα κι αν το ζητήσουν, θα πρέπει να υπάρχει αυστηρός έλεγχος με συμμετοχή του κράτους, όπως έχει ανακοινωθεί, αλλά αφού δηλώσουν όλα τα οικονομικά στοιχεία τους. Και βέβαια στις προϋποθέσεις που θα θέτει το κράτος είναι να μην πλήττονται οι μικρομεσαίοι με αυθαίρετες αυξήσεις επιτοκίων, με αδικαιολόγητες έως και ανήθικες δημεύσεις περιουσιών. Διότι, εάν δεν υπάρχουν οι προϋποθέσεις αυτές, η οικονομική ενίσχυση από το κράτος των τραπεζών κινδυνεύει να οδηγήσει σε μεγάλο πλήγμα τον κοινωνικό ιστό. Είναι απόλυτα βέβαιο ότι οι τράπεζες, που βρίσκονται σε δυσκολία και οι οποίες προφανώς δεν το δηλώνουν για να μην ενταχθούν στο πρόγραμμα ενίσχυσης θέλουν να αποφύγουν τον έλεγχο του κράτους, ευθύνονται και αυτές για την οικονομική κρίση.

 

Κατά συνέπεια πρέπει να «ξεκαθαρίσει» σε ποιο κύκλο χωρών ανήκει η χώρα μας: στις αναπτυσσόμενες ή στις προηγμένες οικονομίες; H απάντηση είναι αυτονόητη ακόμα και εάν δεν ανταποκρίνεται πλήρως στην πραγματικότητα λόγω των ιδιαιτεροτήτων της. Ανήκει στις προηγμένες όπου η ανάπτυξη για το 2009 στην περίοδο αυτής της κρίσης προβλέπεται στο 0%. Πρέπει να λέμε την αλήθεια όσο και εάν είναι πικρή, ώστε η απόδοση της ελληνικής οικονομίας, που ο προϋπολογισμός την προβλέπει άνω του 3%, να θεωρηθεί μεγάλη επιτυχία της κυβέρνησης. Αρκεί, βέβαια, το οποιοδήποτε αποτέλεσμα να είναι αισθητό από τον κόσμο, συγκρινόμενο με άλλες χώρες, και να αγγίζει τις κοινωνικές τάξεις που έχουν περισσότερο ανάγκη. Τη στιγμή αυτή, πέραν από τα ειδικά μέτρα ενίσχυσης των ασθενέστερων τάξεων, το βασικό κυβερνητικό μέτρο που προβάλλεται επικοινωνιακά είναι η ενίσχυση με το ποσό των 28 δις ευρώ των τραπεζών που βρίσκονται σε δυσκολία. Ποιες είναι όμως αυτές οι τράπεζες, όταν δηλώνουν ότι δεν χρειάζονται ενίσχυση και ότι τα αποθέματά τους είναι επαρκή; Δεν είναι, λοιπόν, δυνατόν να δηλώνουμε ότι ενισχύουμε χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς, όταν οι ίδιοι δεν το ζητούν. Αλλά ακόμα κι αν το ζητήσουν, θα πρέπει να υπάρχει αυστηρός έλεγχος με συμμετοχή του κράτους, όπως έχει ανακοινωθεί, αλλά αφού δηλώσουν όλα τα οικονομικά στοιχεία τους. Και βέβαια στις προϋποθέσεις που θα θέτει το κράτος είναι να μην πλήττονται οι μικρομεσαίοι με αυθαίρετες αυξήσεις επιτοκίων, με αδικαιολόγητες έως και ανήθικες δημεύσεις περιουσιών. Διότι, εάν δεν υπάρχουν οι προϋποθέσεις αυτές, η οικονομική ενίσχυση από το κράτος των τραπεζών κινδυνεύει να οδηγήσει σε μεγάλο πλήγμα τον κοινωνικό ιστό. Είναι απόλυτα βέβαιο ότι οι τράπεζες, που βρίσκονται σε δυσκολία και οι οποίες προφανώς δεν το δηλώνουν για να μην ενταχθούν στο πρόγραμμα ενίσχυσης θέλουν να αποφύγουν τον έλεγχο του κράτους, ευθύνονται και αυτές για την οικονομική κρίση.

3. Άμεσοι στόχοι

α. Τα προτεινόμενα άμεσα μέτρα για να αντιμετωπιστεί η ύφεση πρέπει να αποβλέπουν κυρίως σε δύο στόχους:

• Τη διατήρηση των θέσεων εργασίας.

• Την τόνωση της οικονομικής δραστηριότητας, δηλαδή τη διατήρηση της κίνησης της αγοράς.

Για τον πρώτο στόχο:

β. Η κάλυψη, με επείγουσες διαδικασίες πρόσληψης, των κενών οργανικών θέσεων στους κρίσιμους τομείς κοινωνικών παροχών, και ειδικότερα στην Παιδεία (κενές οργανικές θέσεις διδασκάλων, καθηγητών Μ.Ε. κ.λπ. προσωπικού), στην Υγεία, ιατρών νοσηλευτών, στην Πρόνοια, στην Αστυνόμευση και την εύρυθμη λειτουργία των μεγάλων αστικών κέντρων, στη Γεωργία και την Κτηνοτροφία, για την υποστήριξη του αγροτικού πληθυσμού.

Η κάλυψη, με επείγουσες διαδικασίες πρόσληψης, των κενών οργανικών θέσεων στους κρίσιμους τομείς κοινωνικών παροχών, και ειδικότερα στην Παιδεία (κενές οργανικές θέσεις διδασκάλων, καθηγητών Μ.Ε. κ.λπ. προσωπικού), στην Υγεία, ιατρών νοσηλευτών, στην Πρόνοια, στην Αστυνόμευση και την εύρυθμη λειτουργία των μεγάλων αστικών κέντρων, στη Γεωργία και την Κτηνοτροφία, για την υποστήριξη του αγροτικού πληθυσμού.

γ. Η επιδότηση των επιχειρήσεων που απασχολούν μέχρι 7 άτομα, ώστε να διατηρήσουν τις θέσεις εργασίας για 24 μήνες.

Η επιδότηση των επιχειρήσεων που απασχολούν μέχρι 7 άτομα, ώστε να διατηρήσουν τις θέσεις εργασίας για 24 μήνες.

δ. Ο έλεγχος της παράνομης απασχόλησης, ώστε να αυξηθούν οι θέσεις νόμιμης εργασίας που καταγράφονται στατιστικά στην ανεργία.

Ο έλεγχος της παράνομης απασχόλησης, ώστε να αυξηθούν οι θέσεις νόμιμης εργασίας που καταγράφονται στατιστικά στην ανεργία.

 

Τα προτεινόμενα άμεσα μέτρα για να αντιμετωπιστεί η ύφεση πρέπει να αποβλέπουν κυρίως σε δύο στόχους:Η κάλυψη, με επείγουσες διαδικασίες πρόσληψης, των κενών οργανικών θέσεων στους κρίσιμους τομείς κοινωνικών παροχών, και ειδικότερα στην Παιδεία (κενές οργανικές θέσεις διδασκάλων, καθηγητών Μ.Ε. κ.λπ. προσωπικού), στην Υγεία, ιατρών νοσηλευτών, στην Πρόνοια, στην Αστυνόμευση και την εύρυθμη λειτουργία των μεγάλων αστικών κέντρων, στη Γεωργία και την Κτηνοτροφία, για την υποστήριξη του αγροτικού πληθυσμού.Η επιδότηση των επιχειρήσεων που απασχολούν μέχρι 7 άτομα, ώστε να διατηρήσουν τις θέσεις εργασίας για 24 μήνες.Ο έλεγχος της παράνομης απασχόλησης, ώστε να αυξηθούν οι θέσεις νόμιμης εργασίας που καταγράφονται στατιστικά στην ανεργία.

4. Για το δεύτερο στόχο:

Υποχρεώσεις Τραπεζών

α. Να υποχρεωθούν οι τράπεζες να διατηρήσουν τις συμβατικές υποχρεώσεις και να μην επιτρέπεται η μονομερής μεταβολή των όρων χορήγησης κάθε μορφής δανείων, με την επιβολή επαχθέστερων όρων για τον οφειλέτη.

Να υποχρεωθούν οι τράπεζες να διατηρήσουν τις συμβατικές υποχρεώσεις και να μην επιτρέπεται η μονομερής μεταβολή των όρων χορήγησης κάθε μορφής δανείων, με την επιβολή επαχθέστερων όρων για τον οφειλέτη.

β. Να μετακυλισθούν υποχρεωτικά στους οφειλέτες τα ποσοστά μείωσης των διατραπεζικών δανείων, ώστε να διευκολυνθεί η εξυπηρέτηση των δανείων από τους δανειολήπτες. Να επιδοτηθεί το επιτόκιο νέων χορηγήσεων, μικρομεσαίων επιχειρήσεων, ώστε να ισχύουν ιδίου ύψους επιτόκια για τα ομοειδή δάνεια, χωρίς την επιβάρυνση της οικονομικής κρίσης, για περίοδο τουλάχιστον 24 μηνών.

Να μετακυλισθούν υποχρεωτικά στους οφειλέτες τα ποσοστά μείωσης των διατραπεζικών δανείων, ώστε να διευκολυνθεί η εξυπηρέτηση των δανείων από τους δανειολήπτες. Να επιδοτηθεί το επιτόκιο νέων χορηγήσεων, μικρομεσαίων επιχειρήσεων, ώστε να ισχύουν ιδίου ύψους επιτόκια για τα ομοειδή δάνεια, χωρίς την επιβάρυνση της οικονομικής κρίσης, για περίοδο τουλάχιστον 24 μηνών.

γ. Να επιβληθεί για 24 μήνες ουσιαστικός έλεγχος στους πλειστηριασμούς, ώστε να προστατευθούν οι συνεπείς δανειολήπτες που αντιμετωπίζουν προβλήματα, έναντι των ανεύθυνων και κακοπληρωτών.

Να επιβληθεί για 24 μήνες ουσιαστικός έλεγχος στους πλειστηριασμούς, ώστε να προστατευθούν οι συνεπείς δανειολήπτες που αντιμετωπίζουν προβλήματα, έναντι των ανεύθυνων και κακοπληρωτών.

δ. Να επιδοτηθεί η εξαγορά δανείων από όσες τράπεζες δεσμεύονται να διατηρήσουν το κόστος εξυπηρέτησης όλων των μορφών βραχυπρόθεσμου δανεισμού και δανεισμού κατοικίας στα επίπεδα του 2007, για περίοδο τουλάχιστον 24 μηνών.

Να επιδοτηθεί η εξαγορά δανείων από όσες τράπεζες δεσμεύονται να διατηρήσουν το κόστος εξυπηρέτησης όλων των μορφών βραχυπρόθεσμου δανεισμού και δανεισμού κατοικίας στα επίπεδα του 2007, για περίοδο τουλάχιστον 24 μηνών.

ε. Να ενταχθούν όλες οι διαδικασίες επιδότησης μικρομεσαίων επιχειρήσεων που προβλέπονται στο εθνικό και κοινοτικό επίπεδο, και να διατεθούν τα σχετικά κεφάλαια άμεσα, προς τους δικαιούχους.

Να ενταχθούν όλες οι διαδικασίες επιδότησης μικρομεσαίων επιχειρήσεων που προβλέπονται στο εθνικό και κοινοτικό επίπεδο, και να διατεθούν τα σχετικά κεφάλαια άμεσα, προς τους δικαιούχους.

στ. Να επανασυνδεθεί η επιδότηση από τον αναπτυξιακό νόμο και άλλα εθνικά και κοινοτικά προγράμματα για την επιχορήγηση των επιχειρήσεων, με την απασχόληση.

Να επανασυνδεθεί η επιδότηση από τον αναπτυξιακό νόμο και άλλα εθνικά και κοινοτικά προγράμματα για την επιχορήγηση των επιχειρήσεων, με την απασχόληση.

ζ. Υπό το πρίσμα της επιβολής των ανωτέρω μέτρων στις εμπορικές τράπεζες, να επανεξετασθεί το σχέδιο ενίσχυσης του Χρηματοπιστωτικού Συστήματος από το Δημόσιο.

Υπό το πρίσμα της επιβολής των ανωτέρω μέτρων στις εμπορικές τράπεζες, να επανεξετασθεί το σχέδιο ενίσχυσης του Χρηματοπιστωτικού Συστήματος από το Δημόσιο.

η. Στο πλαίσιο της ενίσχυσης αυτής (που θα πρέπει να γίνει ξεκάθαρο ότι δεν συνιστά παράνομη κρατική ενίσχυση) θα πρέπει να συνοδευτεί από τρεις επιπλέον άμεσες ενέργειες:

Στο πλαίσιο της ενίσχυσης αυτής (που θα πρέπει να γίνει ξεκάθαρο ότι δεν συνιστά παράνομη κρατική ενίσχυση) θα πρέπει να συνοδευτεί από τρεις επιπλέον άμεσες ενέργειες:

• Να διαπιστωθούν και να αποδοθούν ευθύνες εφόσον υπάρχουν στις διοικήσεις των τραπεζών για παραβίαση χρηματοπιστωτικών κανόνων, και για ανεξέλεγκτες συμπεριφορές διαχείρισης των καταθέσεων.

• Σε περίπτωση κρατικής ενίσχυσης, να δίδονται εγγυήσεις ακόμα και από την ατομική περιουσία των διοικητικών και μεγάλων μετόχων, σε ποσοστιαία αναλογία με το ποσό της κρατικής ενίσχυσης (κεφαλαιακής, ή εγγυητικής).

• Τα ποσά και το είδος της ενίσχυσης να προσδιο- ριστούν, αφού γίνουν γνωστά η έκταση και το είδος του προβλήματος κάθε χρηματοπιστωτικού ιδρύματος.

θ. Σε κάθε περίπτωση πρέπει να διασφαλιστεί η εφαρμογή των παραπάνω μέτρων και με αυτά τα δεδομένα να εξεταστεί η βιωσιμότητα και η ανάγκη κρατικής ενίσχυσης των τραπεζών.

Σε κάθε περίπτωση πρέπει να διασφαλιστεί η εφαρμογή των παραπάνω μέτρων και με αυτά τα δεδομένα να εξεταστεί η βιωσιμότητα και η ανάγκη κρατικής ενίσχυσης των τραπεζών.

(Εάν δεν εξασφαλιστεί η εφαρμογή αυτών των μέτρων, τότε είναι δυνατό οι τράπεζες με την κρατική ενίσχυση να μετακυλίσουν το πρόβλημα στους οφειλέτες. Αυτό θα είναι καταστροφικό για την κοινωνία.)

 

5. Ενίσχυση δημοσίων επενδύσεων

α. Μια δεύτερη ομάδα μέτρων που πρέπει να ληφθεί είναι η ενίσχυση των δημοσίων επενδύσεων. Όταν μιλάμε για δημόσιες επενδύσεις δεν εννοούμε μόνο τα δημόσια έργα, αλλά το σύνολο της οικονομικής δραστηριότητας του στενού και ευρύτερου δημόσιου τομέα.

Ειδικότερα:

β. Η εκπόνηση και εφαρμογή προγραμμάτων εκσυγχρονισμού των δημοσίων υποδομών, στην ΔΕΗ, στον ΟΣΕ, τις αστικές συγκοινωνίες, τις λιμενικές υποδομές και τα αεροδρόμια, στον τουρισμό, την ενέργεια, την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τα νοσοκομεία και τη δημόσια υγεία.

Η εκπόνηση και εφαρμογή προγραμμάτων εκσυγχρονισμού των δημοσίων υποδομών, στην ΔΕΗ, στον ΟΣΕ, τις αστικές συγκοινωνίες, τις λιμενικές υποδομές και τα αεροδρόμια, στον τουρισμό, την ενέργεια, την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τα νοσοκομεία και τη δημόσια υγεία.

Στόχος του εκσυγχρονισμού θα πρέπει να είναι η άμεση μετρήσιμη βελτίωση του κόστους παροχής των υπηρεσιών, η αύξηση των λειτουργιών και η δημιουργία θέσεων εργασίας, η ανταγωνιστικότητα και η διεύρυνση της επιχειρηματικής και λειτουργικής δράσης κάθε τομέα. Οι μεγάλες κρίσεις δημιουργούν ευκαιρίες για ανάπτυξη και αύξηση της αποδοτικότητας και την ανταγωνιστικότητα του κράτους. Παράδειγμα, η Υγεία. Έχουμε τον προγραμματισμό, έχουμε το νέο θεσμικό και νομικό πλαίσιο, έχουμε έτοιμο πρόγραμμα προσλήψεων και επίλυσης του μεγάλου προβλήματος των εφημεριών των νοσοκομειακών γιατρών που κινδυνεύει να οδηγήσει σε κλείσιμο τα νοσοκομεία. Μας λείπει η επένδυση για την υλοποίηση αυτών των μέτρων. Ιδού πεδίο λαμπρό για να αποδείξουμε την πολιτική μας βούληση σε περίοδο κρίσης να αναβαθμίσουμε άμεσα τη λειτουργία του εθνικού συστήματος υγείας. Οι θετικές επιπτώσεις δεν είναι μόνο πολιτικές και κοινωνικές, είναι και αναπτυξιακές, διότι με την επένδυση αυτή η δημόσια υγεία γίνεται ανταγωνιστική της ιδιωτικής υγείας.

γ. Η ανάπτυξη λειτουργίας και προώθησης μηχανισμών, για τον αποτελεσματικό έλεγχο της αγοράς, και την άμεση με πρακτικά μέσα αντιμετώπιση των ολιγοπωλίων και των εναρμονισμένων πρακτικών στους πλέον κρίσιμους τομείς. Η μείωση του κόστους στα τρόφιμα, στην ενέργεια, στις μεταφορές πρέπει να είναι άμεσος στόχος. Η εξυγίανση είναι θέμα πολιτικής βούλησης.

Η ανάπτυξη λειτουργίας και προώθησης μηχανισμών, για τον αποτελεσματικό έλεγχο της αγοράς, και την άμεση με πρακτικά μέσα αντιμετώπιση των ολιγοπωλίων και των εναρμονισμένων πρακτικών στους πλέον κρίσιμους τομείς. Η μείωση του κόστους στα τρόφιμα, στην ενέργεια, στις μεταφορές πρέπει να είναι άμεσος στόχος. Η εξυγίανση είναι θέμα πολιτικής βούλησης.

Η ανακούφιση των πολιτών από τη μείωση του κόστους των βασικών ειδών θα συμβάλει σημαντικά στην αντιμετώπιση της ύφεσης, διότι τα χρήματα που θα περισσεύσουν θα επενδυθούν στην αγορά.

 

Μια δεύτερη ομάδα μέτρων που πρέπει να ληφθεί είναι η ενίσχυση των δημοσίων επενδύσεων. Όταν μιλάμε για δημόσιες επενδύσεις δεν εννοούμε μόνο τα δημόσια έργα, αλλά το σύνολο της οικονομικής δραστηριότητας του στενού και ευρύτερου δημόσιου τομέα. Η εκπόνηση και εφαρμογή προγραμμάτων εκσυγχρονισμού των δημοσίων υποδομών, στην ΔΕΗ, στον ΟΣΕ, τις αστικές συγκοινωνίες, τις λιμενικές υποδομές και τα αεροδρόμια, στον τουρισμό, την ενέργεια, την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τα νοσοκομεία και τη δημόσια υγεία.Η ανάπτυξη λειτουργίας και προώθησης μηχανισμών, για τον αποτελεσματικό έλεγχο της αγοράς, και την άμεση με πρακτικά μέσα αντιμετώπιση των ολιγοπωλίων και των εναρμονισμένων πρακτικών στους πλέον κρίσιμους τομείς. Η μείωση του κόστους στα τρόφιμα, στην ενέργεια, στις μεταφορές πρέπει να είναι άμεσος στόχος. Η εξυγίανση είναι θέμα πολιτικής βούλησης.

6. Αντιμετώπιση της ύφεσης / υγιής ανταγωνισμός κράτους - ιδιωτικού τομέα

α. Η αντιμετώπιση της ύφεσης είναι το μεγάλο στοίχημα, που η κυβέρνησή μας καλείται σήμερα να αντιμετωπίσει, ύστερα από μία εικοσαετία περίπου ανοδικών ρυθμών στην οικονομία και βελτίωση των βιοτικών επιπέδων που οφείλεται κυρίως στην Ευρωπαϊκή Ένωση, στην παραοικονομία και στον αδικαιολόγητο πλουτισμό που κυρίευσε στον τόπο τα χρονιά αυτά.

β. Καθημερινά, τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο γίνεται φανερό ότι οι θέσεις για τον τρόπο και τα μέτρα αντιμετώπισης διαμορφώνονται σε δύο βασικές ομάδες σκέψεις. Η διαφοροποίηση αυτή, η οποία είναι βαθύτατα πολιτική, πρέπει να προσεγγίζεται και στο πλαίσιο των ειδικότερων χαρακτηριστικών μιας χώρας και της οικονομίας της, σαν την Ελλάδα.

Καθημερινά, τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο γίνεται φανερό ότι οι θέσεις για τον τρόπο και τα μέτρα αντιμετώπισης διαμορφώνονται σε δύο βασικές ομάδες σκέψεις. Η διαφοροποίηση αυτή, η οποία είναι βαθύτατα πολιτική, πρέπει να προσεγγίζεται και στο πλαίσιο των ειδικότερων χαρακτηριστικών μιας χώρας και της οικονομίας της, σαν την Ελλάδα.

γ. Χαρακτηριστικό της χώρας μας είναι η ενίσχυση του χρηματοπιστωτικού της συστήματος, με το γνωστό ως «πακέτο Ντελόρ» με 28 δις, κάτι που οδήγησε στην ενίσχυση της πραγματικής οικονομίας από το κράτος (δημόσιες επενδύσεις, έλεγχος κόστους στα δάνεια και τα είδη πρώτης κατανάλωσης).

Χαρακτηριστικό της χώρας μας είναι η ενίσχυση του χρηματοπιστωτικού της συστήματος, με το γνωστό ως «πακέτο Ντελόρ» με 28 δις, κάτι που οδήγησε στην ενίσχυση της πραγματικής οικονομίας από το κράτος (δημόσιες επενδύσεις, έλεγχος κόστους στα δάνεια και τα είδη πρώτης κατανάλωσης).

δ. Στην παρούσα κρίση, διεθνή και εσωτερική, μερίδιο ευθύνης φέρει και η άποψη που επικράτησε για την οικονομική πολιτική, σύμφωνα με την οποία, η ανάπτυξη του ιδιωτικού τομέα της οικονομίας, χωρίς περιορισμούς και ελέγχους, θα παράγει πλούτο, ο οποίος στη συνέχεια θα διανέμεται στην κοινωνία μέσα από τους τρεις βασικούς μηχανισμούς διανομής του συστήματος αυτού: τις τράπεζες, τις χρηματοπιστωτικές αγορές, την απασχόληση στον ι- διωτικό τομέα.

Στην παρούσα κρίση, διεθνή και εσωτερική, μερίδιο ευθύνης φέρει και η άποψη που επικράτησε για την οικονομική πολιτική, σύμφωνα με την οποία, η ανάπτυξη του ιδιωτικού τομέα της οικονομίας, χωρίς περιορισμούς και ελέγχους, θα παράγει πλούτο, ο οποίος στη συνέχεια θα διανέμεται στην κοινωνία μέσα από τους τρεις βασικούς μηχανισμούς διανομής του συστήματος αυτού: τις τράπεζες, τις χρηματοπιστωτικές αγορές, την απασχόληση στον ι- διωτικό τομέα.

ε. Μέσα σε λίγες εβδομάδες, ένα πολύ μεγάλο ποσοστό αυτού του πλούτου «χάθηκε», χωρίς ορατό ορίζοντα ανάπτυξης και κυρίως με βαριά πληγωμένη και αποδυναμωμένη την πραγματική οικονομία και την ανάπτυξη, δηλαδή το κράτος.

Μέσα σε λίγες εβδομάδες, ένα πολύ μεγάλο ποσοστό αυτού του πλούτου «χάθηκε», χωρίς ορατό ορίζοντα ανάπτυξης και κυρίως με βαριά πληγωμένη και αποδυναμωμένη την πραγματική οικονομία και την ανάπτυξη, δηλαδή το κράτος.

ζ. Όλος αυτός ο πλούτος χάθηκε με τον ίδιο ανεξήγητο τρόπο που παράχθηκε, μαζί του χάθηκαν οι «γκουρού» των αγορών.

Όλος αυτός ο πλούτος χάθηκε με τον ίδιο ανεξήγητο τρόπο που παράχθηκε, μαζί του χάθηκαν οι «γκουρού» των αγορών.

Τώρα είναι η σειρά του υπεύθυνου κράτους να αναλάβει τον πραγματικό του ρόλο και να πάρει πάνω του το βάρος και την ευθύνη αντιμετώπισης του προβλήματος, προς όφελος των πολιτών, με όρους πραγματικής οικονομίας.

 

Η αντιμετώπιση της ύφεσης είναι το μεγάλο στοίχημα, που η κυβέρνησή μας καλείται σήμερα να αντιμετωπίσει, ύστερα από μία εικοσαετία περίπου ανοδικών ρυθμών στην οικονομία και βελτίωση των βιοτικών επιπέδων που οφείλεται κυρίως στην Ευρωπαϊκή Ένωση, στην παραοικονομία και στον αδικαιολόγητο πλουτισμό που κυρίευσε στον τόπο τα χρονιά αυτά. Καθημερινά, τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο γίνεται φανερό ότι οι θέσεις για τον τρόπο και τα μέτρα αντιμετώπισης διαμορφώνονται σε δύο βασικές ομάδες σκέψεις. Η διαφοροποίηση αυτή, η οποία είναι βαθύτατα πολιτική, πρέπει να προσεγγίζεται και στο πλαίσιο των ειδικότερων χαρακτηριστικών μιας χώρας και της οικονομίας της, σαν την Ελλάδα.Χαρακτηριστικό της χώρας μας είναι η ενίσχυση του χρηματοπιστωτικού της συστήματος, με το γνωστό ως «πακέτο Ντελόρ» με 28 δις, κάτι που οδήγησε στην ενίσχυση της πραγματικής οικονομίας από το κράτος (δημόσιες επενδύσεις, έλεγχος κόστους στα δάνεια και τα είδη πρώτης κατανάλωσης). Στην παρούσα κρίση, διεθνή και εσωτερική, μερίδιο ευθύνης φέρει και η άποψη που επικράτησε για την οικονομική πολιτική, σύμφωνα με την οποία, η ανάπτυξη του ιδιωτικού τομέα της οικονομίας, χωρίς περιορισμούς και ελέγχους, θα παράγει πλούτο, ο οποίος στη συνέχεια θα διανέμεται στην κοινωνία μέσα από τους τρεις βασικούς μηχανισμούς διανομής του συστήματος αυτού: τις τράπεζες, τις χρηματοπιστωτικές αγορές, την απασχόληση στον ι- διωτικό τομέα.Μέσα σε λίγες εβδομάδες, ένα πολύ μεγάλο ποσοστό αυτού του πλούτου «χάθηκε», χωρίς ορατό ορίζοντα ανάπτυξης και κυρίως με βαριά πληγωμένη και αποδυναμωμένη την πραγματική οικονομία και την ανάπτυξη, δηλαδή το κράτος. Όλος αυτός ο πλούτος χάθηκε με τον ίδιο ανεξήγητο τρόπο που παράχθηκε, μαζί του χάθηκαν οι «γκουρού» των αγορών.

7. Ευθύνη της Πολιτείας

Είναι ευθύνη του κράτους η ανάταξη της οικονομίας από το ίδιο, η εξασφάλιση και η εγγύηση για τη διάθεση του δημοσίου χρήματος ως μέσου αντιμετώπισης της ύφεσης, χωρίς «αποκλειστικούς» ενδιάμεσους. Στη χώρα μας το κράτος παραμένει η μόνη σημαντική οικονομική δύναμη για την ανάπτυξη που αντιπροσωπεύει άμεσα ή έμμεσα το 75% της οικονομίας μας. Και δεν μπορούμε σήμερα κάτω από όρους οικονομικής κρίσης και ύφεσης να μειώσουμε το ποσοστό αυτό.

Είναι ώρα, λοιπόν, να δώσουμε μια άλλη αίσθηση στην κοινωνία συνδέοντάς τη άμεσα με το κράτος και να την αναγάγουμε σε «συνέταιρο» της κυβέρνησης, ώστε να αντιμετωπίσουμε α- πό κοινού την ύφεση, μοιράζοντας τις επιτυχίες και τις τυχόν αποτυχίες. Και όταν επιτευχθούν και εξασφαλιστούν θετικοί ρυθμοί ανάπτυξης, να δομήσουμε από την αρχή ένα καινούριο κράτος, ευέλικτο, δίκαιο και

αποτελεσματικό, απαλλαγμένο από παραοικονομία, μαύρο χρήμα, μονοπώλια, ολιγοπώλια και μεσάζοντες. Μια σύγχρονη Ευρωπαϊκή Οικονομία στον 21ο αιώνα των μεγάλων προκλήσεων.

 

Δημήτρης Λ. Αβραμόπουλος

 

Δημοσιεύτξκε στο περιοδικό "Επίκαιρα": 07/10/10

 

ΣΧΟΛΙΑ